Afmeting afbeeldingen Social Media 2020
Het beste formaat voor jouw social media afbeeldingen!
De verschillende populaire social media kanalen hebben allemaal hun eigen afmeting wanneer het aankomt op het plaatsen van foto’s. Het plaatsen van een afbeelding in het juiste formaat garandeert een goede weergave en geen afgesneden randjes. Niet alleen komt je afbeelding beter over in het juiste formaat, het staat ook nog eens netjes en professioneel.
De makers van de website make a website hub hebben hier zoals ieder jaar weer een mooi jaaroverzicht voor gemaakt, wat je hieronder kunt vinden per kanaal. Het origineel is te downloaden op de website maar bevat ook veel kanalen die we in Nederland amper gebruiken, vandaar de selectie.
*Tip* Maak een template aan in je foto-bewerkingsprogramma op het juiste formaat en sla deze op. Bij het maken of bewerken van een nieuwe afbeelding heb je dan meteen een goede basis om mee te starten. Of gebruik een app als Canva, picmonkey of Wordswag waar de juiste afmetingen al automatisch kunnen worden ingesteld.
- Omslagfoto: 820×312 pixels is optimaal, alles groter wordt bijgesneden. Zorg dat je minimaal 400×150 pixels gebruikt in je afbeelding. Een JPG afbeelding is het beste (deze laadt het snelste), maar als je tekst gebruikt in je afbeelding is een PNG bestand beter. Op smartphones wordt de afbeelding weergegeven in een uitsnede van 640×360 pixels, houd hier rekening mee en zorg dat het belangrijkste onderdeel van je foto in dit kader valt.
- Profielfoto: deze afbeelding moet minimaal 180×180 pixels zijn. Zorg er hierbij voor dat je een goede foto of afbeelding gebruikt: deze afbeelding is jouw “gezicht” op facebook en wordt gebruikt wanneer je iets post of bijvoorbeeld een advertentie plaatst. Het is een eerste indruk, dus zorg dat je hier geen afgeknipte, halve of vreemde afbeelding voor gebruikt. Een duidelijke profielfoto geeft een goede indruk van jou als persoon of van je bedrijf.
- Afmeting tijdlijn foto: 1200×630 pixels
- Afmeting foto bij een link: 1200 x 628 pixels
- Afmeting foto bij een advertentie: 1200×628 pixels
- Persoonlijk profiel: achtergrond 1584×396, profielfoto 400×400
- Bedrijfspagina: achtergrond 1536×768, logo 400×400
- Business Banner image 646×220 pixels. Dit is een vaste afbeelding op je pagina, en het eerste wat bezoekers van je linkedin pagina zien. Zorg hier dus voor een goede afbeelding!
- Hero image (brede banner op de bedrijfspagina) onder het logo: 1128×376 pixels.
Instagram:
- Profielfoto: 110×110
- Photo thumbnails 161×161
- Foto’s: vierkant 1080×1080, deze worden door Instagram geschaald naar 612×612 pixels en in de nieuwsfeed getoond als 510×510. Foto’s landscape (aangeraden formaat): 1080×566, portret foto: 1080×1350 pixels, al wordt deze door instagram geschaald naar 600×749 pixels.
- Stories: aangeraden afmetingen voor stories is 1080 x 1920 pixels, de minimum afmetingen zijn 600 x 1067 pixels. De ratio is 9:16 en de maximale grootte is 4GB. Instagram heeft ondertussen wereldwijd meer dan 300 miljoen dagelijkse gebruikers. Stories zijn een mooie manier om meer van je bedrijf of jezelf te laten zien en meer mensen te bereiken dan met alleen de foto’s van je nieuwsfeed. Ga hier dus zeker eens mee experimenteren, de vele opties maken het mogelijk om de foto te bewerken, tekst toe te voegen of er een gif op te plakken. Laat je creativiteit er lekker op los!
- Profielfoto: hiervoor gelden dezelfde tips als bij de profielfoto voor Facebook. Kies je afbeelding bewust! afmeting: 400X400 pixels.
- Omslagfoto: Twitter hanteert een formaat van 1500×500 pixels.
- Foto bij bericht: 440×220 pixels.
YouTube
- Kanaal profielfoto: 800×800 pixels
- Channel coverfoto: 2560X1140. Dit display kan op veel verschillende devices worden weergegeven, wat het lastig maakt een ideale afbeelding te maken, aangezien er overal wel iets weg kan vallen. Als je zorgt voor een marge van 507 pixels links en 507 pixels rechts met ruimte waarvan het niet erg is als die wordt “afgeknipt”, dan zit je goed!
- Video uploads: 1280×720 (minimum voor HD), 16:9 beeldverhouding.