Huisstijl en online Branding

Herkenbaarheid in je communicatie is erg belangrijk. Je ziet vaak dat bedrijven dezelfde kleuren en lettertypes gebruiken in hun foto’s op facebook of op hun advertenties in de krant. De lezer gaat beelden zo herkennen, wat zorgt voor een hogere merkbekendheid. Veel ondernemers maken zelf advertenties of afbeeldingen voor social media, zonder gebruik te maken van een vormgever. Dat kan prima, zo lang je je houdt aan een aantal regels en je huisstijl. Maar hoe kun je je huisstijl dan het beste gebruiken in online en offline communicatiemiddelen? Dat lees je in dit blog!

Afgelopen week nam ik deel aan een bijeenkomst van netwerkclub Zwaan-Kleef-Aan in Valkenswaard. Iedere bijeenkomst wordt er een korte kennissessie verzorgd door een lid voor de rest van de deelnemers. Dit keer waren de dames van ontwerpbureau Bonte Raaf aan de beurt. Hun tips over het gebruik van je huisstijl in (online)uitingen vond ik zo handig en nuttig, dat ik ze voor jullie op een rijtje heb gezet.

 

Maak gebruik van een Huisstijl

Een huisstijl is een vaste verzameling aan kleuren, lettertypes en logo’s die je gebruikt wanneer je een afbeelding of een flyer maakt. Vaak heb je een vast lettertype, kleuren die zijn afgestemd op je logo en soms ook vaste symbolen die je vaker kunt gebruiken. Vasthouden aan je huisstijl zorgt voor herkenbaarheid bij je klanten en een consistent beeld van je merk én het komt professioneel over. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de blauwe bollen met witte tekst van Telfort, Het vaste lettertype en kleurgebruik van de Hema (rode letters, simpel, veel witte ruimte) of de stijl van IKEA.

Als je een logo of huisstijl laat ontwerpen, dan maakt de ontwerper vaak een huisstijlkaart voor je. Op deze kaart staan de verschillende varianten van je logo (vierkant, liggend, zwart/wit), het lettertype dat bij jouw logo of merk hoort, de bijbehorende kleuren van je huisstijl (inclusief kleurcodes) en andere zaken die van toepassing zijn. Grote bedrijven hebben vaak zelfs een Brand Book, een boekwerk waarin alles staat over het maken van interne documenten en het gebruik van het logo in bijvoorbeeld presentaties. Een huisstijlkaart is erg handig om bij de hand te houden als je iets wilt maken voor je bedrijf.

De dames van Bonte Raaf hebben mijn huisstijl ontworpen en hebben voor mij onderstaande huisstijlkaart gemaakt:

Logo gebruik

Het is prettig om meerdere versies van je logo te hebben. Een liggende variant met tekst voor boven je website en je briefpapier bijvoorbeeld, en een vierkante vorm als profielfoto voor je social media kanalen. Soms kun je ook elementen van je logo los gebruiken. Zo gebruik ik ook wel eens alleen het dennenappeltje uit mijn logo of zelfs alleen het wifi-teken dat bovenin de dennenappel zit. Verschillende vormen van je logo zijn handig. Stel bijvoorbeeld ook vast (of laat je helpen door een ontwerper) hoe je je logo altijd plaatst. Bijvoorbeeld altijd rechts bovenin de hoek, of juist links onderin in doorschijnende vorm als watermerk over een foto.

 

Promotiemateriaal

Wil je een afbeelding met tekst maken voor social media, of maak je een flyer? Dan zijn er een aantal handige punten om rekening mee te houden:

  • Less is more! Gebruik niet te veel tekst, dat staat “vol” en is daardoor rommeliger en nodigt minder uit om te lezen. Probeer je boodschap dus kort en bondig te houden.
  • Maak gebruik van witruimte. Witte ruimte tussen foto’s en stukken tekst geeft rust en zorgt voor een netter beeld.
  • Gebruik koppen en titels. Maak onderscheid tussen verschillende gedeeltes tekst door een kop of een tussenkop. Mensen kunnen zo scannend snel vinden wat ze zoeken.
  • Gebruik niet te veel verschillende kleuren en lettertypes. Zorg voor een consistent beeld. Gebruik een of twee lettertypes en niet meer. Je kiest dan bijvoorbeeld voor een rustig lettertype voor lopende teksten en een ander lettertype in je koppen (zoals bijvoorbeeld het lettertype van je huisstijl). Wissel niet te veel af in kleur en gebruik alleen de kleuren uit je huisstijl.
  • Maak zo min mogelijk gebruik van gecentreerde tekst. Gecentreerde tekst staat vaak rommelig. Lopende teksten wil je het liefste uitlijnen en uitvullen. Alleen een adres of bijvoorbeeld een aanbieding is vaak weer wel mooi om te centreren.

 

Uitlijning

Het is het mooiste, en het rustigste voor het oog, om teksten en afbeeldingen uit te lijnen met elkaar. Uitlijnen is het zorgen dat bijvoorbeeld een afbeelding en een tekst op gelijke hoogte beginnen en/of stoppen, zodat alles letterlijk op 1 lijn zit. Zorg er ook voor dat als je meerdere afbeeldingen gebruikt, deze op dezelfde manier zijn uitgelijnd en dezelfde afstand tot andere elementen hebben.

 

JPG of PNG?

Voor afbeeldingen die je online gebruikt, kun je het beste gebruik maken van een .png bestand. Dit geeft de kleuren op een scherm het beste weer en zorgt voor het minste verschil op verschillende beeldschermen. .jpg bestanden kunnen op verschillende beeldschermen nogal eens andere kleuren laten zien. .png bestanden hebben dit minder. Daarbij kun je een .png bestand ook opslaan als doorzichtig item, waardoor je bijvoorbeeld makkelijk je logo over een foto heen kunt zetten.

 

Tools

Wil je graag zelf afbeeldingen maken voor je website of social media, maar ben je geen fotoshop held? Er zijn verschillende tools die je kunnen helpen. Voor degenen met een Mac kan ik Pixelmator van harte aanbevelen. Een programma (niet gratis, maar eenmalig een bedrag van een paar tientjes) met grotendeels dezelfde mogelijkheden als photoshop. Ik gebruik het al jaren met heel veel plezier. Van Pixelmator bestaat ook een fijne iPhone app voor een paar euro. Mocht je minder handig zijn, dan is Canva ook een heel fijn programma. Het is online en gratis te gebruiken en heeft ook een app. Je kunt gebruik maken van templates en kunt je huisstijl elementen (logo, lettertype en kleuren) opslaan, zodat je ze makkelijk opnieuw kunt gebruiken. Ook staan de meest voorkomende afmetingen van social media afbeeldingen er in, zodat je daar nooit meer naar hoeft te zoeken.

Gebruik je een ander programma? Check dan in dit blog de verschillende afbeeldingsgroottes.

 

Mocht je er zelf niet uitkomen en graag mooie flyer, huisstijl of ander drukwerk willen hebben voor jouw bedrijf? Neem dan eens contact op met de dames van Bonte Raaf!

Nieuwste artikelen

Huisstijl en online Branding

Herkenbaarheid in je communicatie is erg belangrijk. Je ziet vaak dat bedrijven dezelfde kleuren...

Afmetingen afbeeldingen social media 2019

Het beste formaat voor jouw social media afbeeldingen! De verschillende populaire social media...

Onderzoek social media gebruik in 2019     

Ieder jaar voert onderzoeksbureau Newcom een landelijk onderzoek uit naar het gebruik van social...

Pine online gebruikt cookies. Accepteer de cookies om de website te kunnen gebruiken. Lees waarom en welke cookies we gebruiken in onze Cookie en privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten