Ieder jaar voert onderzoeksbureau Newcom een landelijk onderzoek uit naar het gebruik van social media onder Nederlanders.

De afgelopen dagen zijn hier al veel artikelen over gepubliceerd, waarbij ook vaak wordt genoemd dat Facebook massaal leegloopt. Facebook wordt minder gebruikt, maar is nog steeds veruit het grootste sociale platform. Ik heb de cijfers van het onderzoek voor je bekeken en licht ze voor je toe!

 

Gebruikers per sociaal kanaal

WhatsApp blijft het meest gebruikte kanaal. Facebook volgt met een tweede plek, maar verliest 640.000 gebruikers. Instagram groeit flink met 830.000 nieuwe gebruikers, en ook youtube ziet een flinke groei.

Social media gebruik 2019

 

Moet ik Facebook nog inzetten voor mijn bedrijf?

Ik krijg regelmatig de vraag of Facebook nog relevant is voor bedrijven om in te zetten, zeker nu er zo veel verhalen rondgaan dat Facebook massaal leegloopt. Ja, Facebook wordt minder gebruikt, maar is nog steeds één van de grootste sociale platformen. Voorheen waren het vooral de jongeren in de categorie 15-19 die Facebook minder gebruikten, nu zien we ook een daling in de categorie 20-39 jaar. Het dagelijkse gebruik van Facebook daalt met 720.000 gebruikers, wat een flink aantal is.

Deze conclusie vraagt echter wel om een beetje nuance; Facebook heeft nog steeds 10,1 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan er 6,8 miljoen dagelijks van actief zijn.

Dat zijn er minder dan vorig jaar of in 2017, maar het zijn nog steeds erg veel mensen! Mensen die jij kunt bereiken met jouw diensten of product. Facebook blijft (naast Whatsapp, maar die laat ik een beetje buiten beschouwing gezien je daar marketingtechnisch minder mee kunt als bedrijf) nog steeds veruit het meest gebruikte dagelijkse platform.

dagelijks gebruik social media 2019

 

Kijk naar je doelgroep

Wil je social media actief inzetten? Kijk dan vooral naar je doelgroep: waar bevinden zij zich? Richt je je met jouw bedrijf op jongeren onder de 20? Dan kun je je inderdaad afvragen of Facebook voor jou het juiste kanaal is. Richt je je op mensen boven de 40? Dan is Facebook nog steeds een uitstekend kanaal. Richt je je op de doelgroep 20-39? Dan is Facebook nog steeds een goed platform, maar moet je dit wellicht combineren met Instagram en je doelgroep op meer dan één platform proberen te bereiken.

Doe goed onderzoek, en laat je niet te snel bang maken met grote uitspraken.  Zorg sowieso dat je op meerdere manieren bezoekers en klanten werft voor je diensten, en dat je niet afhankelijk bent van één platform. Zo blijf je, ook als het gebruik van Facebook verder afneemt, gewoon bezoekers op je website houden en blijven klanten bij je kopen.

 

Adverteren

Eén van de grote voordelen van het zakelijk inzetten van Facebook en Instagram is dat het je als bedrijf hele goede advertentiemogelijkheden geeft. Het heel gericht kunnen selecteren van de gebruikers van deze platformen op basis van gedrag en interesse blijft enorm interessant en is vaak ook nog de meest voordele manier van adverteren voor kleine bedrijven.

 

Onderzoek

Ben je benieuwd naar de rest van het onderzoek? Je kunt het hier aanvragen. In het onderzoek staat ook het dagelijkse gebruik per leeftijdscategorie verder uitgesplitst. Zo kun je precies kijken wat de ontwikkelingen zijn voor jouw doelgroep. Twijfel je wat de beste strategie kan zijn voor jouw bedrijf? Laat het me gerust weten en ik help je verder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om spam te voorkomen wil ik je graag vragen onderstaande vraag te beantwoorden. *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.