“OH NEEE!, Facebook gaat het algoritme aanpassen! Facebook is dood! HELP!”
Grote paniek in marketingland afgelopen vrijdag toen het nieuws naar buiten kwam: Mark Zuckerberg gaf aan het algoritme van Facebook de komende maanden aan te gaan passen. De nadruk moet weer komen te liggen op persoonlijke interactie en verbondenheid. Op zich als gebruiker van Facebook natuurlijk erg fijn, maar als bedrijf zou het wel eens gevolgen kunnen hebben.
De wereld eindigt niet!
Oke, ik snap dat je je zorgen maakt, maar ik wil je vast een aantal dingen vertellen om je gerust te stellen. Nee, ik weet niet zeker of het allemaal goed gaat komen, maar dit is wat ik wel weet: NIEMAND weet wat de impact van deze aanpassing gaat zijn. De wijziging is aangekondigd en gaat de komende tijd stapsgewijs worden uitgerold. Stapsgewijs, dus niet in één keer. Dus probeer je nog niet té druk te maken, je kunt namelijk niets anders doen dan afwachten. Natuurlijk kun je allerlei doemscenario’s gaan bedenken, maar zolang de impact van deze wijziging nog niet zichtbaar en duidelijk is, lijkt het me zinloos om nu al te piekeren. Overigens heeft Mark nergens gezegd dat bedrijven helemaal geweerd gaan worden van Facebook: hij wil meer interactie en minder passief kijken en lezen zonder interactie. Het totale bericht van Mark is lang niet zo negatief als geschetst wordt. Lees het hele bericht hier.
Wat kan er gebeuren?
Het kan inderdaad zo zijn dat je over een tijdje merkt dat jouw pagina minder bereik krijgt en berichten het minder goed doen. Dat kan. Heel eerlijk: de afgelopen jaren zijn er al enorm veel wijzigingen geweest in het algoritme, en de meeste bedrijfspagina’s bestaan nog steeds. Het zal moeilijker worden om je doelgroep te bereiken, maar dat heb je zelf in de hand. Zorgen voor kwalitatief goed content blijft hierbij de focus. Je moet er dus misschien harder voor werken, maar de verwachting dat je op Facebook gewoon kan spammen met allerlei berichten en klanten dan binnenstromen is sowieso al een tijdje achterhaald.
Isn’t it Ironic?
Wat stiekem wel grappig is, en ironisch ook, is dat berichten die nu rondgaan over het algoritme waarbij iedereen wilde voorspellingen doet en de impact probeert te overzien, voor veel pagina’s hun beste berichten in lange tijd zijn en enorm bereik hebben. Waarom? blijkbaar leeft het dus erg onder hun doelgroep (duh!) en zorgen deze boodschappen voor engangement, emotie en reactie. Wat we hiervan kunnen opsteken (komt ie weer!) is dus dat het publiceren van kwalitatieve content die aansluit bij de interesse van je doelgroep loont.
Wat mag niet?
Je vraagt je nu natuurlijk af wat je dan wel kunt doen om je bereik te behouden en wellicht zelfs te laten groeien. Er zijn een aantal dingen die je in ieder geval niet (meer) mag doen.
Using ‘engagement-bait’ to goad people into commenting on posts is not a meaningful interaction, and we will continue to demote these posts in News Feed
Facebook wil interactie? Nou dan geven we ze interactie!
Vergeet het maar. Een aantal dingen die de afgelopen tijd zijn ontstaan om reacties omhoog te krijgen, mogen niet meer. Veel van deze dingen waren leuk en zeker nuttig, maar er werd op zo’n hoge schaal mee gesjoemeld dat dit voortaan ook over is. Jammer, want er zaten leuke en ook echt nuttige dingen bij. Denk maar eens aan het delen van een foto waarin meerdere foto’s verwerkt zaten en het vragen van jouw volgers om een favoriet. Ook dat mag niet meer en wordt door Facebook gezien als engagement bait. Jammer, maar helaas.
- Vote baiting – ” Stem op jouw favoriete ijsje uit deze drie!” (hartje voor aardbei, smiley voor chocolade en een duimpje voor citroen)
- Reaction baiting – “Hartje als jij ook een weegschaal bent!”
- Share baiting – “Share met je vrienden en win een reis!”
- Tag baiting – bij een zeer onfortuinlijke foto “ik zoek mijn vriend, tag met wie ik verkering heb”
- Comment baiting: “typ WINNEN als jij dit product wilt winnen!
Wat mag wel?
Goede en degelijke content delen, die je volgers interesseert en waar ze blij van worden. Als jij weet wat jouw volgers interesseert en daar op acteert, denk ik niet dat je je heel veel zorgen hoeft te maken. Spammen om maar gezien te worden, dat gaat niet meer werken. Ik denk dan ook dat hier wederom mijn lijfspreuk “kwaliteit boven kwantiteit!” zeker op zal gaan. Beter een twee of drie goede posts per week, dan maar posten om te posten. Meer mag natuurlijk, maar als het te nietszeggende dingen gaan worden, dan heb je er dus meer last dan plezier van.
Facebook heeft aangegeven dat live video belangrijker gaat worden, wat nu ook al te merken is. Live video is dus zeker iets dat ik je kan aanraden, mits dit bij je past. Probeer het eens uit en zie wat het doet. Ik ken een aantal ondernemers die dit regelmatig en succesvol inzetten en hier veel aan hebben. Let alleen op: ga dit niet misbruiken. Ook hier geldt: te veel is ook niet goed. Want voor je het weet gaat de volgende newsfeed update live video weer afknijpen….
Blijf nadenken, blijf werken, en relax…
We kunnen nu niets anders doen dan afwachten. Blijf doen wat je doet, blijf goede content maken en kijk wat het effect gaat zijn de komende maanden. Misschien merk je het, misschien niet. Pas als we weten wat de consequenties zijn, kunnen we echt actie ondernemen.
In de tussentijd kun je altijd eens nadenken over het spreiden van je content over meerdere social media, zodat je niet te veel afhankelijk bent van een platform. In dit blog vertel ik je waarvoor welk platform geschikt is. En, ook belangrijk: Vergeet je website niet! Dit is het enige dat echt van jou is en waar jij de baas bent over wat mensen lezen over jou en je bedrijf.