Het beste formaat voor jouw social media afbeeldingen!

De verschillende populaire social media kanalen hebben allemaal hun eigen afmeting wanneer het aankomt op het plaatsen van foto’s. Het plaatsen van een afbeelding in het juiste formaat garandeert een goede weergave en geen afgesneden randjes. Niet alleen komt je afbeelding beter over in het juiste formaat, het staat ook nog eens netjes en professioneel.

De makers van de website make a website hub hebben hier weer een mooi jaaroverzicht voor gemaakt, wat je hieronder kunt vinden, per kanaal. Het origineel is te downloaden op de website maar bevat ook veel kanalen die we in Nederland amper gebruiken, vandaar de selectie.

*Tip* Maak een template aan in je foto-bewerkingsprogramma op het juiste formaat en sla deze op. Bij het maken of bewerken van een nieuwe afbeelding heb je dan meteen een goede basis om mee te starten.Of gebruik een app als Canva, waar de juiste afmetingen al automatisch worden ingesteld.

 

Facebook

  • Omslagfoto: 820×310 pixels is optimaal, alles groter wordt bijgesneden. Zorg dat je minimaal 399×150 pixels gebruikt in je afbeelding. Een JPG afbeelding is het beste (deze laadt het snelste), maar als je tekst gebruikt in je afbeelding is een PNG bestand beter. Op smartphones wordt de afbeelding weergegeven in een uitsnede van 640×360 pixels, houd hier rekening mee en zorg dat het belangrijkste onderdeel van je foto in dit kader valt.
  • Profielfoto: deze afbeelding moet minimaal 180×180 pixels zijn. Zorg er hierbij voor dat je een goede foto of afbeelding gebruikt: deze afbeelding is jouw “gezicht” op facebook en wordt gebruikt wanneer je iets post of bijvoorbeeld een advertentie plaatst. Het is een eerste indruk, dus zorg dat je hier geen afgeknipte, halve of vreemde afbeelding voor gebruikt.
  • Afmeting tijdlijn foto: 1200×630 pixels
  • Afmeting foto bij een link: 1200 x 627 pixels
  • Afmeting foto bij een advertentie: 1200×628 pixels

facebook foto afmetingen 2018

 

Linkedin

  • Persoonlijk profiel: achtergrond 1584×396, profielfoto 400×400
  • Bedrijfspagina: achtergrond 1536×768, logo 400×400
  • Business Banner image (Nieuw!) 646×220 pixels. Dit is een vaste afbeelding op je pagina, en het eerste wat bezoekers van je linkedin pagina zien. Zorg hier dus voor een goede afbeelding!
  • Hero image (brede banner op de bedrijfspagina) onder het logo: 974×330 pixels.

linkedin afmetingen 2018

 

Instagram:

  • Profielfoto: 110×110
  • Photo thumbnails 161×161
  • Foto’s: vierkant 1080×1080, deze worden door Instagram geschaald naar 612×612 pixels en in de nieuwsfeed getoond als 510×510. Foto’s landscape (aangeraden formaat): 1080×566, portret foto: 1080×1350 pixels, al wordt deze door instagram geschaald naar 600×749 pixels.

afmetingen instagram 2018

 

Twitter

  • Profielfoto: hiervoor gelden dezelfde tips als bij de profielfoto voor Facebook. Kies je afbeelding bewust! afmeting: 400X400 pixels.
  • Omslagfoto: Twitter hanteert een formaat van 1500×500 pixels.
  • Foto bij bericht: 440×220 pixels.

twitter afmetingen 2018

 

YouTube

  • Kanaal profielfoto: 800×800 pixels
  • Channel coverfoto: 2560X1140. Dit display kan op veel verschillende devices worden weergegeven, wat het lastig maakt een ideale afbeelding te maken, aangezien er overal wel iets weg kan vallen. Als je zorgt voor een marge van 507 pixels links en 507 pixels rechts met ruimte waarvan het niet erg is als die wordt “afgeknipt”, dan zit je goed!
  • Video uploads: 1280×720 (minimum voor HD), 16:9  beeldverhouding.

youtube afmetingen 2018

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om spam te voorkomen wil ik je graag vragen onderstaande vraag te beantwoorden. *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.