Afgelopen weekend was ik op een verjaardag en sprak ik een gepensioneerde ondernemer. Het gesprek ging over werk en hoe je nu je business kunt laten groeien, hoe je nieuwe klanten vindt en dat een goed netwerk hier in erg belangrijk is. De moraal van het verhaal was: “Vertrouwen komt te voet en gaat te paard”. Een ouderwetsch gezegde dat vandaag nog steeds actueel is. Ook, en misschien wel juist, binnen online marketing.
Guru-hype
Ik zie ze zelf vaak voorbij komen, en jij waarschijnlijk ook als je vaker dit soort artikelen leest. De Facebook “guru’s”, de ondernemerskampioenen, internetmiljardairs, social media koningen en blogprinsessen. Allemaal roepen ze zij dat ze “Binnen 4 Dagen Een Top Omzet Hebben Behaald Met Deze 3 Simpele GRATIS Tips!” Ik zie ze ook, en waar er veel kundige mensen te vinden zijn op Facebook en andere platformen, zijn er ook mensen te vinden die misbruik maken van je vertrouwen en vooral proberen jou veel geld af te troggelen voor programma’s waar je uiteindelijk weinig mee opschiet. Ik erger me hier aan, omdat het mensen die wél serieus bezig zijn met het vak hierdoor een slechte naam geeft.
Online marketing is geen trucje!
Deze uitspraken en uitingen leggen een onrealistische verwachting neer. Waar zij wellicht met een “internet hack” een paar ton omzet hebben behaald, betekent dit zeker niet dat iedereen dit ook zomaar “even” kan en hiermee dezelfde resultaten behaalt. Je leest het verhaal, je wordt enthousiast, je koopt een online trainingsmodule, volgt netjes alle lessen (als je niet al halverwege afhaakt) en daarna… Niks! Het werkt niet, je behaalt geen resultaat, of het is maar van korte duur.
En dat is niet gek! Online marketing is geen trucje wat je kunt uitvoeren en waarmee je zomaar je omzet mee vermenigvuldigt. Het kost tijd, je moet er aan bouwen en met een goed plan een strategie volgen. Alleen dan zal je resultaat ook van lange duur zijn.
Inspelen op onzekerheid
En natuurlijk, ook ik denk stiekem wel eens, bij het zien van de zoveelste uiting van een guru: “wat doe ik verkeerd dan?”. Maar dat is wat het zo effectief maakt: ze praten in op jouw onzekerheid, ze laten je voelen dat jij ergens geen goede ondernemer bent en dat je iets mist, iets verkeerd doet. Want hen lukt het wel, maar waarom jou dan niet?
Maar vergeet niet dat deze mensen het moeten hebben van het verkopen van verhalen, van online coachingstrajecten waar de helft van hun deelnemers überhaupt niets mee doet. En dat maakt deze mensen niets uit. Want op het moment dat zij hun geld binnen hebben, geven ze er niets meer om of jij daadwerkelijk iets doet met de training of resultaat behaalt. En dan kunnen zij fijn roepen: al xxxx aantal ondernemers gingen je voor! Maar of die ondernemers er daadwerkelijk resultaat mee hebben behaald, hoor je bijna nooit. Meestal hebben ze een paar goede resultaten behaald met klanten, welke dan ook steeds terugkomen in hun uitingen en gratis webinars. Let er maar eens op 😉
Ergens denk ik zelf overigens ook altijd: als ik letterlijk miljoenen omzet binnen zou harken, zou ik dan nog steeds 6 webinars per week hosten en me suf adverteren op Facebook? Ik denk dat ik dan wel andere dingen kan bedenken die leuker zijn om te doen! 😉
Plant je zaadjes!
Nu lijkt dit wellicht een heel negatief verhaal. Dat is zeker niet mijn bedoeling! Er zijn namelijk een hoop goede marketeers, die je ook veel waarde kunnen bieden en je veel kunnen leren. Er is niets mis met online modules en trainingen en je kunt er veel mee leren en van opsteken. Maar uiteindelijk gaat het er om dat je er iets mee doet, dat je actie onderneemt en een plan uitvoert. En je zult zien dat als je je plan volgt, geduld hebt en “zaadjes plant” je hier echt resultaat van ziet. Goed werk heeft tijd nodig. Dat kan frustrerend zijn, maar bedenk je dan dat het resultaat hiervan ook langduriger gaat zijn. Jouw klanten zullen daadwerkelijk blij zijn met jouw product, zullen je diensten graag afnemen en als ze tevreden zijn vertellen ze dit door. Je wint vertrouwen van je klant door kwaliteit en service te verlenen aan je klant, in welke branche dan ook. En dat is meer waard dan het beloven van een quick win, waar je uiteindelijk niets aan hebt. Steek dus energie en aandacht in je plan, je aanpak en houd vol. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Niet andersom!
Tips!
Wil je stappen kunnen maken in jouw marketing? Begin dan met het optimaliseren van je huidige website en uitingen. Hier onder geef ik je een aantal tips die makkelijk uitvoerbaar zijn, maar wel (kwalitatief) resultaat geven.
- Denk dan eens aan het plaatsen van klant reviews op je website en op Facebook. Niet alleen zien andere potentiële klanten dan wat anderen van je vinden, maar Google ziet dit ook. En zal je bij een hoop goede reviews sneller op waarde schatten en bovenaan de zoekresultaten plaatsen.
- Zorg voor kwalitatieve content op je website en update deze regelmatig. Beter 3 goede blogs posten dan 10 snel getypte verhaaltjes. Kwaliteit boven kwantiteit: Google kan dit ook steeds beter op waarde schatten en zal je er voor belonen.
- “Google only loves you when everybody else loves you first”. Je website kan nog zo goed in elkaar zitten, als je geen bezoekers trekt heb je er niets aan. Google vindt jouw site interessanter als hier al merkbaar bezoekers naartoe gaan. Immers: als er veel bezoekers komen, dan zal het wel een goede website zijn (het ligt iets genuanceerder, maar het komt hier wel op neer). Zorg je voor goede content en deel je die actief op social media en bijvoorbeeld via een nieuwsbrief, dan zullen de bezoekers naar je website Google helpen inschatten hoe relevant je bent in jouw werkgebied. Daarmee haal je weer meer nieuwe bezoekers naar je website. En zo is het cirkeltje weer rond!