Facebook is weer volop in beweging. Het platform doet er alles aan om te zorgen dat gebruikers blijven en er het liefste nóg meer tijd doorbrengen. Gebruiksgemak en zo weinig mogelijk irritatie zijn hierbij belangrijk. Onderstaand vind je de nieuwste ontwikkelingen en welke invloed deze hebben op jouw Facebook bedrijfspagina.

 

1. Snellere laadtijd wordt beloond

Posts die linken naar een website die snel laadt, of zelfs speciaal mobiel is geoptimaliseerd, krijgen bonuspunten binnen het algoritme van Facebook. Langzame en verouderde websites worden zo dus minder snel getoond en posts die linken naar een snelle website krijgen voorrang in het nieuwsoverzicht. Alles voor de beste (en dus snelste) gebruikerservaring.

Wat betekent dit voor jou? Een snelle website wordt beloond met meer organisch bereik. Zorg dus dat jouw website niet onnodig traag is. Weten hoe jouw website scoort? Test je website eens met Google pagespeed tests.

 

2. Linkteksten kunnen niet meer worden aangepast.

Wanneer je eerder een link plaatste naar een artikel op een website, dan kon je de titel en de begeleidende tekst hierbij aanpassen. Omdat hier teveel misbruik van werd gemaakt door partijen die met valse teksten mensen naar een totaal ander artikel wilden lokken (clickbait) is deze functie sinds kort uitgeschakeld. Goed bedacht van Facebook, maar vervelend voor jou, aangezien je soms júist de tekst iets aan wilt passen om deze wervender te maken of omdat je er mee wilt testen. Gelukkig zijn hier nog wel “omwegen” voor: Zorg voor goede metatags voor je titel en beschrijving binnen de website zelf. Deze gegevens worden ingeladen door Facebook bij de link-preview. Goede metatags betekenen een goede titel en beschrijving op Facebook.

 

3. Facebook investeert in Video

Recent is bekend geworden dat Facebook een eigen videoplatform heeft opgezet, dat onder het nieuwe tabblad “watch” te vinden zal zijn. Facebook wil hiermee de concurrentie met Netflix, Snapchat en Youtube aangaan en ook de jongere generatie meer aan zich binden. Het platform zal worden gevuld met bestaande video’s en series (er schijnen al diverse series te zijn aangekocht) maar zal ook gevuld worden met kanalen en video’s van Facebook gebruikers. Het idee van het platform is dat je kunt reageren, in contact kunt komen met andere kijkers van bijvoorbeeld een serie en de nieuwste afleveringen kunt zien zonder Facebook te verlaten. De “watch-tab” wordt geleidelijk uitgerold in Amerika deze zomer. Wanneer dit in Nederland beschikbaar wordt, is nog niet bekend.

Bedenk overigens ook even wat dit betekent voor Youtube filmpjes die je op Facebook plaatst…. Aangezien Youtube dé concurrent is voor Facebook op het gebied van video, zal Facebook filmpjes van Youtube minder graag plaatsen. Probeer video waar mogelijk altijd direct naar Facebook te uploaden voor het beste resultaat.

 

4. Cloacking wordt aangepakt

Op Facebook wordt door verschillende partijen regelmatig gebruik gemaakt van Cloacking. Bij Cloacking worden advertenties op een dusdanige manier ingericht dat de partij er voor zorgt dat het review team van Facebook (gebaseerd op IP adressen) een andere pagina te zien krijgt na het klikken op een advertentie dan de uiteindelijke Facebook gebruiker. Met andere woorden: het review team krijgt een perfecte website te zien, terwijl de gebruiker een webpagina vol spam en advertenties te zien krijgt. Zo wordt Facebook “gefopt” en kunnen deze partijen adverteren op allerlei zaken die door Facebook verboden zijn. Omdat dit soort acties de gebruikerservaring van Facebook  verslechtert, gaat Facebook dit harder aanpakken. Met nieuwe tests kunnen ze dit sneller achterhalen en worden de betreffende accounts direct verwijderd van Facebook. Echte, oprechte content plaatsen en hiervoor adverteren is dus aan te raden. Eerlijkheid duurt het langst 😉

 

 

 

Pine online gebruikt cookies. Accepteer de cookies om de website te kunnen gebruiken. Lees waarom en welke cookies we gebruiken in onze Cookie en privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten