Podcasts, de naam doet terugdenken aan de goede oude tijd van de iPods, voor de komst van de échte smartphones en toen we nog blij waren als we 256MB aan MP3’s op onze speler kwijt konden. Toch zijn podcasts zeker niet ouderwets. Sterker nog, het aantal mensen dat regelmatig luistert naar een podcast is de afgelopen 10 jaar meer dan verdubbeld. Het wordt dan ook steeds vaker ingezet als onderdeel van een marketingstrategie.
Wat is een podcast?
Een podcast is een soort mini radioprogramma dat wordt opgenomen en vervolgens als MP3 bestand wordt gedeeld. Het bestand kan worden gedeeld als downloadbare MP3, maar kan ook rechtstreeks via een website of programma worden afgespeeld. Een podcast is te vergelijken met een eigen YouTube kanaal. Jouw eigen manier om een uitzending te delen, zonder tussenkomst van, in dit geval, een radiozender. Het beluisteren van een podcast kan gemakkelijk via je computer of smartpone. Omdat je alleen hoeft te luisteren, en er geen beeld bij is, luisteren veel mensen podcasts onderweg (in de trein of in de auto via een audiosysteem), tijdens het sporten of op vakantie. Daarbij download je het bestand, waardoor er geen internetverbinding nodig is voor het afluisteren (al is dat met de onbeperkte databundels tegenwoordig geen must meer). Waar en wanneer je wilt dus.
Waarom een podcast?
Er zijn steeds meer mensen die podcasts opnemen en verspreiden. Om volgers mee te nemen in een hobby of om relevante kennis uit hun vakgebied te delen. Steeds vaker worden podcasts ook ingezet voor een interview of een discussiepanel. Jouw favoriete vakexpert interviewt dan een andere expert in een half uurtje, waardoor jij weer helemaal op de hoogte bent van nieuwe ontwikkelingen in de markt. En dat zonder te lezen (hoera voor de luie mensen ;-)). Het wordt kant en klaar aangereikt, alles wat je hoeft te doen is te luisteren.
Een groot voordeel van podcasts is dat er geen intonatie-verwarring ontstaat (is iets boos of sarcastisch bedoeld?) en het levendiger is door het gebruik van verschillende stemmen. Het is dan automatisch amusanter, en dat draagt weer bij aan je merkbeleving. Daarnaast hoort iemand jouw stem persoonlijk, waardoor je een band opbouwt met de luisteraar.
Wat voor podcast?
Denk eens na hoe jij een podcast in zou kunnen zetten in jouw bedrijf? Wanneer je je begeeft in een drukke markt waar veel ontwikkelingen spelen, kan een wekelijkse of maandelijks podcast een leuk alternatief zijn voor een nieuwsbrief. Update je klanten over nieuwe ontwikkelingen in een periodieke uitzending. Daarnaast kun je natuurlijk ook mensen interviewen die interessant zijn voor jouw volgers. Voor volgers van een ZZP forum kun je bijvoorbeeld een expert interviewen over nieuwe regels rondom belastingen voor ZZP-ers. Of een doorgewinterde ondernemer met starterstips. Een jurist over welke zaken je juridisch vast moet leggen als ZZP-er. En ga zo maar door…
Maar ook als je een ander type website runt kan dit een leuk middel zijn. Zo luisteren veel Formule 1 fans naar podcasts waar de races wekelijks worden besproken en bekritiseerd door experts. Sterker nog, er bestaat een hele website met alleen maar F1 gerelateerde podcasts. Of luister eens naar “No Such Thing as a Fish”. Een (Engelstalig) programma waarin een groep onderzoekers hun ontdekking van de week deelt, wat van alles kan zijn. Het hoeft dus zeker niet serieus te zijn, en de mogelijkheden zijn eindeloos!
Iets voor jou?
Denk eens na over of het opzetten van een podcast interessant kan zijn voor jouw bedrijf. Belangrijk is wel dat je het ook leuk vindt om te doen, wanneer dit niet zo is zal het je alleen maar tijd en ongemak kosten. Maar vind je het leuk, spreek je graag met anderen, heb je wat te vertellen en wil je je volgers eens iets anders aanbieden dan een blog of nieuwsbrief, dan is een podcast een leuk alternatief! Speel in op het fileleed en bied jouw content aan in een hapklaar brokje om de file leerzaam en leuk te maken.
Podcast opnemen
Wil je een podcast opnemen? Gebruik de opnamefunctie op je mobiele telefoon, of download een mp3 opnameprogramma voor op je computer. Deze zijn gratis en ruim beschikbaar. Wil je foutjes kunnen wegpoetsen, een opname stil zetten, verschillende opnames samen kunnen voegen of geluiden toevoegen, gebruik dan een editing programma. Let wel op de geluidskwaliteit: neem liever niet buiten op, of zorg voor een extra microfoon die hier geschikt voor is.