Ik krijg vaak de vraag of het nodig is om online te adverteren met een bedrijf. Of het nodig is bepaal je natuurlijk zelf, maar in dit artikel geef ik je aantal redenen waarom online adverteren heel nuttig kan zijn.

 

Online vs offline

Waarschijnlijk adverteer je wel eens in een lokaal blad, of het je dit in het verleden gedaan. Een stukje in het dorpsblad, een advertentie om de voetbalclub te sponsoren, of een artikel in een regionaal weekblad. Als je het echt goed aanpakt heb je misschien wel eens een advertentie geplaatst in een dagblad of in een groot tijdschrift. Daar is niets mis mee, en het kan erg goed zijn voor je lokale (of landelijke) exposure als bedrijf. Het enige nadeel van print advertenties is dat je nooit precies weet hoeveel en welke mensen jouw advertentie zien. 

 

Meten is weten

Vaak krijg je verspreidingscijfers van de uitgever, maar dan nog moet je het doen met een schatting. Exacte aantallen zijn lastig te meten. Daarnaast is ook het effect van je advertentie niet goed meetbaar. Wanneer je bijvoorbeeld een winkel hebt, weet je niet of die klant die net bij je binnen stapt komt omdat hij of zij je advertentie heeft gezien en aan de hand daarvan getriggerd is je winkel te bezoeken, of dat het gewoon toeval is. Online adverteren, ongeacht via welk kanaal, heeft als grote voordeel dat het deze zaken allemaal meet. Je weet hoeveel mensen je advertentie hebben gezien, hoeveel mensen geïnteresseerd zijn en hebben geklikt, je kunt zelfs meten hoeveel mensen naar aanleiding van je advertentie iets bij je hebben gekocht (of een aanvraag hebben gedaan wanneer je diensten levert). Je weet dus concreet of een advertentie iets heeft opgeleverd en je kunt op basis hiervan gefundeerde beslissingen maken over je advertenties.

 

Doelgroepbepaling

Naast dat je achteraf kunt meten wat je advertentie “heeft gedaan”, kun je vaak ook van tevoren al bepalen wie je advertentie wel of niet te zien krijgt. Bij Google kun je dit bepalen aan de hand van zoekwoorden en een aantal andere kenmerken, waaronder locatie. Zo wordt jouw advertentie bijvoorbeeld wel getoond aan mensen die in Eindhoven zoeken naar een tandarts, maar niet aan mensen die in Utrecht zoeken naar een tandarts. Je budget wordt zo efficiënt gebruikt en je betaalt alleen voor de mensen waarvan jij wilt dat zij je advertentie zien.

 

Targetting op Facebook

Facebook biedt de mogelijkheid om mensen te “targetten” (zoals dat genoemd wordt) op basis van interesses, woonplaats, demografische gegevens (daarom zie je dus ineens allemaal advertenties over trouwjurken zodra je op Facebook aangeeft verloofd te zijn…) en allerlei andere kenmerken. Afhankelijk van het product wat je aanbiedt zijn de mogelijkheden eindeloos. Zo kun je selecteren op mensen die in een bepaalde plaats wonen, recent zijn gescheiden, de nieuwste iPhone gebruiken en houden van Sushi (wanneer je een nieuw app hebt gelanceerd voor je sushi restaurant waarbij je korting geeft op een menu voor 1 persoon bijvoorbeeld, ik noem maar iets). Iedere keer wanneer jij een bericht liked, ergens op klikt, bepaalde woorden gebruikt in je posts, pagina’s liked of interesses toevoegt aan je profiel, slaat Facebook dit op. Op basis hiervan worden jouw interesses bepaald en krijg je advertenties te zien. Klinkt een beetje eng (nooit verkeerd om je hier even bewust van te zijn), maar uiteindelijk is het ook voor jou, als gebruiker van Facebook, prettig om op deze manier te werken. Waarom? Je krijgt zo alleen advertenties te zien die (als het goed is) aansluiten bij jouw interesses. Dit soort advertenties worden dan ook als veel minder irritant ervaren, wat jou als gebruiker weer tevreden houdt over Facebook. Als vrouw die van schoenen houdt zie jij liever een advertentie over schoenen, dan over een middel voor baardgroei voor mannen. De advertenties worden dan als minder storend ervaren.

Dit is ook meteen waarom Facebook bedrijven deze optie biedt: wanneer iedereen maar lukraak zou kunnen adverteren, zou je tijdlijn volstromen met advertenties die totaal niet aansluiten bij je interesses. Veel gebruikers zouden Facebook dan snel laten vallen, waardoor niemand er meer wil adverteren. Een vicieuze cirkel dus.

Maar: als bedrijf kun je hier dus zeker je voordeel mee doen! Je bepaalt heel specifiek wie jouw advertenties te zien krijgen. Daarnaast kun je ook doelgroepen aanmaken op basis van bestaande klanten en kun je mensen die al eens op je website zijn geweest via Facebook “herinneren”  aan je bedrijf. Dat rode jurkje van Zalando wat je afgelopen weekend hebt bekeken? Die zie je zeker nog een aantal keren voorbijkomen deze week!

 

Linkedin advertising

Overigens kan Linkedin ook een interessant platform zijn om op te adverteren: je kunt hier selecteren op functie, bedrijf, opleiding en andere gegevens die mensen aangeven op hun profiel. En een groot voordeel aan via Linkedin adverteren is dat nog relatief weinig bedrijven dit doen, waardoor gebruikers nog niet zo snel in de gaten hebben wanneer iets een advertentie is en wanneer niet. En dus sneller geneigd zijn om te klikken (mits je niet te schreeuwerig bent in je uiting).

 

Kosten

Last but not least: kosten. Online adverteren kan tegen een fractie van de kosten van offline adverteren. Een klein voorbeeld: Facebook advertenties plaats je al vanaf een euro per dag, en op Google kan het zomaar zijn dat je maar een paar cent betaalt voor een klik naar je website (= een lead!). In advertentieland wordt vaak gebruik gemaakt van het bedrag dat het kost om 1000 mensen te bereiken als kostenindicatie; cost per mille (CPM). Bij een advertentie in een willekeurige krant of weekblad kost het al gauw rond de €80,- om 1000 mensen te bereiken. Bij Google kan dit rond de €4,- liggen en bij Facebook kan dit zelfs (afhankelijk van je campagne) al vanaf €1,-.

 

Dus: moet ik nu online gaan adverteren?

Je moet niets natuurlijk, maar het biedt wel mooie mogelijkheden. Als je al wel eens enige vorm van offline adverteren hebt gebruikt, dan raad ik je zeker aan eens online te adverteren en de resultaten en kosten te vergelijken. Daarnaast is online adverteren voor iedereen beschikbaar, ook als je budgetten niet groot zijn kan het een hele goede en doeltreffende manier zijn om bijvoorbeeld je lokale naamsbekendheid te vergroten. Zeker de moeite van het proberen waard.

Wil je advies over of en hoe je online kunt adverteren met je bedrijf? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend advies!

Pine online gebruikt cookies. Accepteer de cookies om de website te kunnen gebruiken. Lees waarom en welke cookies we gebruiken in onze Cookie en privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten