Wellicht denk je aan het starten van een Facebook pagina voor je bedrijf, of heb je ooit al eens een pagina aangemaakt. Maar hoe richt je een Facebook pagina nou goed in? En wat plaats je waar? En kun je ook je persoonlijke account gebruiken voor zakelijke berichten? In dit artikel geef ik je een aantal tips om je zakelijke Facebook pagina effectief te gebruiken.

 

1. Gebruik geen persoonlijk profiel als bedrijf!

Waarom is dit een tip? Er zijn nog heel veel kleine ondernemers en ZZp’ers die een persoonlijk profiel gebruiken als zakelijke pagina. Zij hebben een persoonlijke account aangemaakt die zij de naam hebben gegeven van hun bedrijf (bijvoorbeeld Pine als voornaam en Online als achternaam) en vanuit dat profiel zowel zakelijk als privé berichten plaatsen. Dit is niet wenselijk, hieronder lees je waarom:

  • Je klanten kunnen je minder goed vinden (Facebook denkt dat je een persoon bent en geen bedrijf). Je bedrijfspagina wordt ook weergegeven in de Google zoekresultaten, dus ook hier mis je dan de boot.
  • Het is officieel verboden volgens de richtlijnen van Facebook. Persoonlijke accounts zijn voor personen, bedrijfsaccounts voor bedrijven. Houd je je hier niet aan, dan loop je zelfs de kans geblokkeerd te worden. En dan ben je al je volgers kwijt.
  • Je mengt je prive berichten en vrienden met werk. Leuk dat jij dit weekend flink hebt doorgehaald met je vrienden, maar de mensen waar jij op maandagochtend een badkamer moet betegelen hoeven dat niet te weten. Het draagt niet echt bij aan je betrouwbaarheid en daarbij heb jij als ondernemer ook gewoon recht op een prive leven.
  • Je hebt geen inzichten in statistieken zoals bezoekers, likes en het bereik van je berichten.
  • Je kunt berichten op een persoonlijke pagina niet adverteren.
  • Je klanten zijn je vrienden in plaats van je volgers. Staat niet professioneel en het is ook niet wenselijk. Als bedrijf kun je mensen laten klikken op de “volgen” knop, waarmee ze je kunnen volgen als bedrijf.
  • Je kunt lastig aanvullende contactinformatie opgeven, zoals je website en telefoonnummer.

 

2. Maak een zakelijke Facebook Pagina aan.

Een zakelijke pagina kun je gemakkelijk aanmaken op Facebook. Dit doe je door op je eigen, persoonlijke pagina in het menu aan de linkerkant helemaal onderaan te klikken op ” maken – pagina”. Of je gaat direct naar deze link.

facebook pagina aanmaken - pine online

Vervolgens volg je alle stappen die Facebook aangeeft. Je kiest wat voor bedrijf je bent of waarvoor je de pagina wilt gebruiken. Vervolgens kies je een categorie en bedrijfsnaam en vul je aanvullende gegevens aan. De stappen wijzen zichzelf en je kunt gegevens op een later moment altijd aanpassen.

 

3. Richt je zakelijke Facebook pagina goed in.

Je zakelijke pagina kun je heel uitgebreid vullen. Doe dit door je website, openingstijden, telefoonnummer en andere zaken zo goed mogelijk in te vullen. Hierdoor krijgen bezoekers meteen te zien wie je bent als bedrijf en wat je de bezoeker kunt bieden. Daarnaast kunnen ze gemakkelijk contact met je opnemen. De meeste bezoekers van Facebook bekijken je pagina op hun mobiele telefoon. Door je contactgegevens te laten zien, kunnen deze gebruikers je met één druk op de knop bellen of een bericht sturen, een enorm pluspunt!

De informatie op je zakelijke pagina kun je aanvullen door in de rechterkolom van je pagina te klikken op ” alle informatie tonen” en vervolgens te klikken op “pagina informatie bewerken”:

facebook bedrijfsinfo aanpassen

 

4. Gebruik de juiste foto’s

Wanneer jij het gezicht bent van je bedrijf, kun je als profielfoto prima gebruik maken van een persoonlijke foto. Zorg er wel voor dat dit een “passende”  foto is. Geen foto van jou met je kind/hond/kat als dit geen onderdeel is van je bedrijf of je werkzaamheden. Een foto van jou aan het werk is prima, zolang duidelijk is dat jij het ook daadwerkelijk bent. In alle andere gevallen is een foto van je logo of bedrijf/winkel ook prima. Zo lang je foto jou als bedrijf representeert. Ook de header van je pagina kun je personaliseren door middel van een foto, een collage of een call to action (een tekst die oproept iets te doen, zoals bellen of e-mailen). Wees creatief en maak er iets moois van. Zorg er wel voor dat je afbeelding de juiste afmeting is. Je kunt hier vinden waar de verschillende afmetingen aan moeten voldoen om goed weer te worden gegeven.

 

5. Gebruik je pagina en post berichten

Dit spreekt voor zich natuurlijk, maar gebruik je pagina ook daadwerkelijk. Zorg dat je de reacties in de gaten houdt die er binnenkomen, reageer op mogelijke vragen en beantwoord berichten die binnenkomen via de berichten app. Daarnaast is het goed om regelmatig te posten op je pagina, deel hier nuttige informatie over je bedrijf of over de markt waar je in zit en help mensen verder. Dit hoeft echt niet dagelijks, maar een pagina waar maanden niets op gebeurt heeft amper waarde meer. Bekijk hier hoe je een goed contentschema maakt, waardoor je houvast kunt geven aan je online marketing activiteiten. Berichten op facebook kun je ook verder van tevoren inplannen, bekijk hier hoe dat moet. 

 

6. Beveilig je pagina!

Moet ik mijn pagina beveiligen? Ja! En dan bedoel ik niet dat je er allerlei aparte handelingen voor uit hoeft te voeren, maar zorg dat je zuinig bent op je gegevens. Wanneer je een pagina aanmaakt zit deze gekoppeld aan je persoonlijke pagina. Zorg dat je de gegevens van deze persoonlijke pagina niet kwijtraakt en gebruik een e-mailadres wat je nog regelmatig gebruikt voor je persoonlijke pagina. Werk je met de Facebook bedrijfsmanager? Zorg ook hier voor het gebruiken van de juiste gegevens, waar je altijd toegang toe hebt.

Wanneer je je persoonlijke account of je bedrijfsmanager account niet meer kunt gebruiken, kun je niet meer bij je bedrijfspagina! Ook wanneer je jezelf als pagina beheerder verwijdert, kun je er vervolgens niet meer bij! Technisch gezien kan een pagina bestaan, zonder beheerder. En toegang krijgen tot een pagina wanneer er geen beheerder meer is, is niet mogelijk.

Kijk dus ook uit met het toevoegen van andere beheerders. Maak een werknemer nooit mede-eigenaar van de pagina. Zo kun je voorkomen dat een eventuele boze (ex-)medewerker jou verwijderd als beheerder en de hele pagina wist, of laat voortbestaan met verkeerde informatie. Je staat er wellicht niet bij stil, maar het gebeurt regelmatig. Wees zuinig op je online eigendommen!

 

Ga jij aan de slag met je Facebook Bedrijfspagina? Laat het me gerust weten als je vragen hebt, ik help je graag!

Pine online gebruikt cookies. Accepteer de cookies om de website te kunnen gebruiken. Lees waarom en welke cookies we gebruiken in onze Cookie en privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten