De verschillende sociale media kanalen schieten uit de grond als paddestoelen. Super leuk natuurlijk, maar hoe bepaal je nu welk platform het beste bij jouw bedrijf past?
Zo veel keuze!
Je doet er ten eerste slim aan een keuze te maken tussen de verschillende kanalen. Als je 10 verschillende kanalen bij moet houden heb je daar een dagtaak aan, en loop je de kans dat je het sneller laat versloffen vanwege het vele werk en weinige resultaat. Kies 2 of 3 kanalen uit waar je je op richt, en zorg dat je dat goed doet. Overigens zijn er ook bedrijven die prima met 1 kanaal af kunnen, dus voel je niet verplicht meerdere kanalen te gebruiken.
Welke kanalen moet ik kiezen?
Goed, je hebt bepaald dat je je bedrijf wil profileren op social media. Maar welk platform past bij jou bedrijf? En wat kun je hier op posten?
Een tijd geleden is er een leuke cartoon gemaakt van wat je nou post op welk kanaal, aan de hand van donuts. Op een hele simpele manier legt dit plaatje uit waar elk platform voor staat en wat een gebruiker er op post:
Er staan op dit overzicht ook een aantal sociale media die in Nederland niet tot weinig worden gebruikt. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste platformen die hier wel worden gebruikt en wat je er als bedrijf mee kunt.
Als bedrijf kun je een eigen bedrijfspagina aanmaken waarmee klanten jou actief kunnen “liken” en volgen. Je bouwt hiermee dus een fanbase op, die je kunt updaten met leuke nieuwstjes over je merk of op de hoogte kunt brengen van een actie. Facebook heeft veel mogelijkheden: je kunt er foto’s plaatsen, inchecken op een locatie (jouw winkel?) nieuwsberichten delen, informatie plaatsen of interactie uitlokken door een vraag te stellen. Ook is Facebook een perfect medium om in gesprek te gaan met je klanten. Als bedrijf biedt Facebook vervolgens ook nog aanvullende mogelijkheden om je producten extra te promoten of om specifiek te adverteren.
Voor wie wel: Bijna ieder bedrijf, mits je regelmatig iets post en aandacht aan je pagina besteedt.
Voor wie niet: Als je een merk hebt wat zich richt op tieners is Facebook misschien een minder goede (of tweede) keuze. Het gebruik onder tieners neemt de afgelopen jaren af.
Twitter staat bekend om de korte boodschappen van 140 tekens. Het is een vluchtig medium, boodschappen zijn snel weer verouderd. Het is bij uitstek een platform voor snelle en nieuwsgerelateerde boodschappen. Het idee leeft dat Twitter aan het uitsterven is, maar niets is minder waar. Vooral op zakelijk gebied wordt er nog veel getweet en is het een gemiste kans om hier niet aan mee te doen. Berichten op Twitter zijn bedoeld om een gesprek aan te gaan of uit te lokken. Deel nuttige info in “het moment” en maak gebruik van #hashtags om een categorie aan je bericht toe te voegen.
Voor wie wel: Bedrijven die nuttige informatie, artikelen of nieuwsberichten willen delen met hun volgers en andere gebruikers op Twitter.
Voor wie niet: Bedrijven die meer baat hebben bij langere berichten of veel foto’s willen delen. Grofweg gezegd kun je zeggen dat bedrijven die inspelen op de beleving van hun product (zoals bijvoorbeeld een bakker, een slager of een bloemist) beter af zijn op een ander platform. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk!
Youtube
Op Youtube kijken en plaatsen bezoekers allerlei verschillende video’s. Van muziekvideo’s tot tekenfilmpjes voor kinderen. Zakelijk gezien wordt Youtube ook enorm veel gebruikt en het leent zich ook perfect voor het promoten van een product. In plaats van een “gewone” reclame, kun je eens denken aan het (laten) plaatsen van een product review of een zogenaamde How-to video, waarin je de kijker stap voor stap laat zien hoe ze jouw product kunnen gebruiken. Gebruikers kunnen zich abonneren op een kanaal dat ze graag willen volgen en krijgen meldingen wanneer er nieuwe video’s in het kanaal worden geplaatst. Hierdoor kun je een betrokken fanbase creëren als bedrijf. Daarnaast worden video’s ook getoond binnen de zoekresultaten van Google.
Voor wie wel: Bedrijven die het leuk vinden (en waarvoor het gepast is) grappige of informatieve video’s te plaatsen over de producten of diensten van het bedrijf. De video’s moeten gemakkelijk zelf te maken zijn, of er moet budget zijn deze te laten maken.
Voor wie niet: Eigenlijk zijn er geen grenzen aan het gebruik van Youtube gebonden. Alle leeftijden zijn er te vinden, van jong tot oud en elke denkbare categorie is er vertegenwoordigd. Juist dat maakt het wel moeilijk om hier op te vallen. Zorg dus voor een goede strategie voor je Youtube als “weapon of choice” inzet. En dan kan niets je meer tegenhouden 🙂
Pinterest is een platform wat de laatste jaren enorm is gegroeid. Het is een platform specifiek voor het delen, maar vooral ook het bewaren van visuele content. Foto’s blijven langere tijd onder de aandacht en de levensduur van een foto op Pinterest is veel langer dan op andere platformen. Waar je vroeger foto’s bewaarde op je computer of telefoon van producten die je mooi of leuk vond, kun je met Pinterest een digitaal prikbord aanmaken. Binnen je eigen account kun je verschillende borden aanmaken, waarop je vervolgens foto’s van binnen en buiten Pinterest kunt bewaren en later kunt terugzien. Pinterest wordt veel gebruikt voor het maken van moodboards voor woninginrichting en mode, het delen van recepten en hobby-ideeën.
Voor wie wel: Bedrijven die een visueel aantrekkelijk product leveren. Denk aan kledingwinkels en woonwinkels, maar ook restaurants of een bloemist. Deel mooie foto’s van je producten of deel tips over de mogelijkheden van je producten.
Voor wie niet: (zakelijke) dienstverleners zonder fysiek product hebben het een lastiger op Pinterest. Het kan wel, wanneer je gebruik maakt van bijvoorbeeld sfeerfoto’s, maar dat maakt het wel een stuk lastiger.
Ook Instagram is een platform specifiek voor het delen van foto’s. In tegenstelling tot Pinterest (waar alle foto’s openbaar zijn) zie je op Instagram in eerste instantie alleen de foto’s van mensen of bedrijven die je actief volgt. Via een zoekfunctie of een gebruikte #hastag kun je zoeken naar andere gebruikers en openbare foto’s. Gebruikers kunnen op Instagram een foto plaatsen en direct doorplaatsen op andere kanalen. Het voordeel van Instagram is dat content visueel is (kijken versus lezen) en dat berichten niet gedeeld kunnen worden. Daarnaast zie je niet automatisch berichten waar je vrienden op hebben gereageerd of zie je niet welke pagina’s jouw vrienden leuk vinden zoals op Facebook. Naast de foto’s die je post, heb je verder geen uitgebreid profiel, zoals bijvoorbeeld bij Facebook. Het blijft hierdoor een stuk “cleaner”. Het gaat om de foto’s, punt. Wel zo verfrissend!
Voor wie wel: Bijna alle bedrijven kunnen zich prima begeven op Instagram, maar zorg wel voor goede foto’s en begeleidende teksten.
Voor wie niet: bedrijven waarvan de doelgroep 40+ is. Instagram is vooral populair onder de jongere generaties.
Linkedin is speciaal voor zakelijk gebruik. Het idee is dat je kunt linken (vrienden worden) met collega’s, maar ook met vakexperts of klanten en relaties. Linkedin wordt vooral gebruikt voor het delen van vakinhoudelijke informatie. Grappige plaatjes kom je hier niet snel tegen en worden ook niet echt gewaardeerd. Het is een goede manier om op de hoogte te blijven van bepaalde bedrijven of vakgebieden. Door bedrijven die je interessant vindt te volgen, kun je op de hoogte blijven van nieuws en vacatures.
Voor wie wel: Veel bedrijven kunnen goed gebruik maken van Linkedin, maar weinig bedrijven doen het. Linkedin kan een groot bereik hebben door het plaatsen van een informatief artikel, en daarnaast is het sinds een tijdje ook mogelijk te adverteren binnen Linkedin. Dit kan erg interessant zijn wanneer jouw bedrijf zich voornamelijk richt op andere bedrijven. Door de informatie die wordt gedeeld met een Linkedin profiel kun je als bedrijf een advertentie richten op een bepaalde beroepsgroep of bijvoorbeeld speciaal op oud studenten van een opleiding.
Voor wie niet: voor iedereen die zich persoonlijk nog niet, of maar weinig bevindt op Linkedin is het niet aan te raden Linkedin zakelijk in te zetten. Het is toch echt een ander soort publiek en een andere boodschap die je hier deelt. Kijk er dus vooral eerst even zelf rond, voordat je een bedrijfspagina aanmaakt.
Google+
Google+ wordt door relatief weinig mensen gebruikt als social media platform. Google heeft dit een aantal jaren geleden gelanceerd met de hoop dat Google+ een concurrent voor Facebook zou worden. Dat is niet gebeurd. Het gebruik van Google+ profielen neemt wel toe, maar dit heeft vooral te maken met het feit dat Google al haar diensten koppelt onder 1 profiel (zoals Gmail, Youtube en Drive) waardoor je toegang hebt tot alle Google diensten met hetzelfde profiel. Dat laatste is wel erg handig! Als ondernemer is het toch een gemiste kans het niet te gebruiken: een Google bedrijfsprofiel heeft verschillende voordelen. (lees dit artikel wat hier eerder over is geschreven).
Voor wie wel: Bedrijven die baat hebben bij wat extra exposure op Google: zeker doen!
Voor wie niet: Een bedrijfsprofiel aanmaken moet ieder bedrijf zeker doen. Google+ als social platform gebruiken is vooral voor diegenen die veel bezig zijn met social media en dit er makkelijk “even bij” kunnen doen. Als focus en enige kanaal is het af te raden.
Snapchat
Snapchat is voornamelijk populair onder jongeren. Met Snapchat kun je foto’s en filmpjes versturen naar je vrienden, welke vervolgens maar een aantal seconden te zien zijn. De foto wordt niet opgeslagen op de telefoon van de ontvanger, wat het leuk maakt om grappige of gekke foto’s en filmpjes te delen. Door de vluchtigheid is er veel minder druk voor de perfecte selfie en worden er meer “echte” foto’s gedeeld. Naast dat je privé berichten kunt sturen, kun je een bericht ook op je timeline plaatsen. Hiermee is het voor anderen ook een beperkte tijd zichtbaar. De foto’s en filmpjes verdwijnen automatisch weer, maar dit betekent niet dat de ontvanger geen screenshot kan hebben gemaakt, of het op een andere manier heeft kunnen opslaan. Wel een beetje oppassen dus!
Voor wie wel: Een jong, hip merk dat zich goed kan verplaatsen in de tieners die hun producten kopen.
Voor wie niet: Ieder ander bedrijf! Snapchat is voor de marketing pro’s, waag je hier niet aan als je er geen kaas van hebt gegeten!
Ter afsluiting: kies één of een aantal platformen uit waar je je pijlen op richt en pak dat goed aan. Begin klein en bouw waar nodig uit. Laat je niet gek maken en zorg vooral voor continuïteit: te vaak begint een bedrijf heel enthousiast aan een social platform, om na een paar weken niets meer te posten. Dat is zonde!
Twijfel je na bovenstaand artikel nog over welk platform jij het beste in kunt zetten voor jouw bedrijf? Neem gerust contact met me op voor een vrijblijvend advies. Een berichtje via Facebook mag ook 🙂 Ik denk graag met je mee!