Wanneer je als bedrijf goed gevonden wilt worden op Google kun je een aantal stappen ondernemen. Zorgen voor een goede website, relevante content delen en actief zijn op sociale media zijn een aantal manieren om dit te bewerkstelligen. Maar er is meer!

 

Google+

Een aantal jaar geleden heeft Google een eigen social media platform opgericht; Google+. Alhoewel het niet het populairste sociale netwerk is, wordt het toch steeds meer gebruikt. Google heeft Google+ gekoppeld aan veel van de diensten die eigendom zijn van Google, zoals Youtube en Google Maps. Hierdoor maken toch steeds meer mensen gebruik van Google+.

 

Waarom moet ik Google+ gebruiken?

Persoonlijk maken weinig mensen gebruik van Google+, waarom is het dan toch interessant om een pagina aan te maken? Simpel: Google wil haar eigen diensten graag naar voren brengen. Dus gebruik jij als bedrijf Google+ met bijbehorend profiel, dan heb je een streepje voor op je concurrent. Google “beloont” dan jouw gebruik met een hogere ranking in de zoekresultaten. Daarnaast wil Google haar gebruikers zo goed mogelijk dienen wanneer zij naar informatie zoeken. Wanneer jij je profiel goed gevuld hebt, kan Google precies zien wat jij als bedrijf aanbiedt, en wordt dit ook sneller getoond.

 

Zichtbaarheid!

Los van het feit dat je als bedrijf wat hoger in de ranking van google komt te staan, kun je ook je klanten sneller van dienst zijn. Wanneer je een bedrijfsprofiel hebt aangemaakt en aangevuld met informatie, krijg je veel lokale zichtbaarheid. Wanneer iemand in jouw regio zoekt op jouw bedrijf, kom je met een google bedrijfsprofiel naar voren op Google Maps en krijg je vaak een complete kolom aan de rechterkant van de zoekresultaten binnen Google zoeken. Gratis en voor niets! Zo val je direct op tussen de andere aanbieders in jouw regio. Hoe uitgebreider je profiel, des te meer informatie wordt er getoond aan de rechterzijde van de zoekresultaten.

Ook als je pagina nog niet heel hoog scoort binnen de zoekresultaten (omdat deze bijvoorbeeld nog erg nieuw is) of wanneer er veel concurrentie is op jouw zoekterm, kun je toch zichtbaarheid krijgen met een bedrijfsprofiel, waardoor je klanten meteen contact met je op kunnen nemen:

 

Hoe maak je een Google bedrijfsprofiel aan?

Een google bedrijfsprofiel aanmaken is niet moeilijk! Begin met het zoeken naar je eigen bedrijf op Google. Wanneer je website al een tijdje in de lucht is, heeft Google jouw gegevens waarschijnlijk al geïndexeerd en staat jouw bedrijf al getoond met een summier overzicht in de rechter kolom, of op een kaartje met zoekresultaten op Google Maps tussen de gewone zoekresultaten. Het eerste wat je nu moet doen, is je pagina “claimen”. Je moet hierbij dus kunnen aantonen dat jij daadwerkelijk de eigenaar bent van het bedrijf en dus gemachtigd bent de informatie over het bedrijf aan te passen. Dit doe je door te klikken op “Bent u de eigenaar van dit bedrijf?”. Je kunt vervolgens een code aanvragen, die per post wordt gestuurd naar het adres waarop het bedrijf staat geregistreerd. Na het invoeren van de code (die je binnen ongeveer een week ontvangt) kun je het profiel bewerken en aanpassen en wordt het weergegeven binnen Google.

 

Als je bedrijf nieuw is.

Wanneer je een nieuw bedrijf bent gestart en je het meteen goed aan wilt pakken, wil je natuurlijk meteen zichtbaar zijn binnen Google. Het kan soms een tijd duren voor Google jouw site heeft gezien en heeft opgenomen in zoekopdrachten. Je kunt in dit geval je bedrijf ook handmatig toevoegen. Dit doe je door naar Google Maps te gaan en op jouw adres via een druk op je rechter muisknop de locatie toe te voegen:

Ook hier doorloop je vervolgens een aantal stappen en kun je een verificatie code aanvragen.

 

Ready, set, go!

Wanneer je je bedrijf hebt geverifieerd via de code is je bedrijfsprofiel meteen zichtbaar. Nu ben je officieel al heel goed bezig! Wil je alles nog een niveau hoger tillen, denk dan eens aan de volgende punten:

  • Voeg je logo en foto’s van je bedrijf toe aan je profiel. Zo kunnen klanten zien wie je bent en wat je doet. Als je helemaal all in wilt gaan: vraag een 3d rondleiding aan via een geregistreerde fotograaf (betaald). Je kunt klanten dan een kijkje geven in je bedrijf. Vooral mooi wanneer je bijvoorbeeld een winkel hebt, of een mooie showroom.
  • Vraag je klanten om een beoordeling via Google. Deze worden meegenomen in je profiel en dragen bij aan je vindbaarheid.
  • Plaats updates via de pagina van Google+. Ja, weer een sociaal medium wat je bij moet houden, maar het voordeel van Google+ is dat je bijvoorbeeld je Facebook berichten 1 op 1 door kunt plaatsen. Geen gedoe dus met het aanpassen van berichten en foto’s. Doorzetten en klaar. Ook dit draagt bij aan je ranking binnen Google.

Het kost even wat tijd, maar het instellen van een goed bedrijfsprofiel heeft zeker voordelen. En eens ingesteld is amper meer naar omkijken. Doen dus!

Wil je weten hoe jij meer resultaten kunt halen uit jouw online marketing? Vraag dan nu een Online Marketing Scan aan en zorg dat jij je online marketing op de juiste manier inzet!

Pine online gebruikt cookies. Accepteer de cookies om de website te kunnen gebruiken. Lees waarom en welke cookies we gebruiken in onze Cookie en privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten