Je kent ze vast wel; plaatjes van een zielige baby met een verbrande huid of een zichtbaar gehandicapt kind die voorbij komen op je Facebook tijdlijn. Het kind gaat dood, heeft geen vriendjes of heeft een verschrikkelijke vorm van kanker. En als jij het plaatje niet deelt of “amen” typt ben je een harteloos monster.
Het helpt niet.
Ten eerste: een like of een “amen” typen helpt het betreffende kind helemaal niet. Was het maar zo makkelijk. Ten tweede: je doet meer kwaad dan goed, zowel voor jezelf als voor het kind in kwestie.
Waar komen de plaatjes vandaan?
De kinderen op de plaatjes zijn vaak afbeeldingen van Google. Afkomstig van een privé pagina van iemand of van een website over de desbetreffende ziekte. Het zijn niet de ouders of familie van een kind die dit soort oproepen doen. Het is iemand die de foto van iemand anders moedwillig gebruikt (en misbruikt) voor dit soort emotionele chantage. Los van het doel wat deze oplichters hebben, waar ik zo nog op terugkom, circuleert er dus een foto van iemands zieke kind over internet met een zielig verhaal erboven wat vaak niet klopt. Leuk voor het betreffende kind om deze foto later tegen te komen en te zien dat mensen hem of haar zielig of lelijk vonden en daarom om medelijden vroegen. Niet echt dus.
Waarom worden de plaatjes geplaatst?
“Wat is dan het nut voor een wildvreemde om dit soort foto’s te plaatsen?” hoor ik je denken. Goede vraag! Facebook werkt met een algoritme. Simpelweg gezegd krijgt een pagina die veel organisch (=onbetaald) publiek bereikt, meer aandacht van Facebook. Het idee hier achter is dat als je goede berichten plaatst, die mensen willen lezen en hier dus ook op reageren met een like of een opmerking, je wordt “beloond” met meer gratis bereik, en meer mensen je berichten te zien krijgen op hun tijdlijn. Interessante of leuke berichten krijgen zo voorrang op bedrijven die bijvoorbeeld alleen maar aanbiedingen pushen en amper interactie hebben op hun pagina. So far, so good.
Wat deze mensen doen is door het plaatsen van de foto’s, inclusief teksten die erg inspelen op je gevoel, zorgen dat jij de pagina deelt, liked of een reactie geeft. Facebook houdt geen rekening met wat je doet, maar elke vorm van interactie telt. De pagina waarop deze foto is geplaatst krijgt vervolgens een gigantisch bereik: hoe meer mensen reageren, des te meer andere mensen krijgen het bericht te zien. Vervolgens krijgt deze pagina een enorme “fanbase”. Ook al heb je de pagina niet fysiek leuk gevonden door op het duimpje te klikken, facebook heeft je geregistreerd als iemand die interesse heeft in deze pagina. De kans dat jij hierna weer een bericht van deze pagina te zien krijgt is groot. Daarnaast kan deze pagina ook heel makkelijk en goedkoop adverteren op mensen die ooit al iets hebben gedaan met of op de pagina.
En wat levert dat op?
De eigenaren van dit soort pagina’s worden ook wel ” Like farmers” genoemd. Zij kweken dus letterlijk een pagina met als doel zo veel mogelijk likes te verzamelen en het bereik zo groot mogelijk te maken. Vervolgens stellen zij deze pagina tegen betaling beschikbaar voor aanbieders van malware, of verkopen zij de pagina voor veel geld aan bedrijven waar jij helemaal niets mee te maken wilt hebben. Maar helaas sta jij nu dus wel op hun lijstje, en kun je (in het gunstigste geval) worden lastig gevallen met advertenties voor spullen of diensten die je totaal niet interesseren, of word je (in het ergste geval) via deze pagina verleid tot het downloaden van malware die vervolgens van alles uitspookt met jouw gegevens.
Keep Calm & keep scrolling!
De enige mensen die beter worden van dit soort foto’s zijn oplichters. De kinderen help je er niet mee, en je eigen geweten sus je er ook niet mee. Als je echt iets wilt doen kun je een stichting opzoeken die zich inzet voor de betreffende ziekte en hier een donatie aan doen.
Wanneer je in het vervolg dus een dergelijke foto ziet: Scroll door en doe niets! Je bent geen harteloos ijskonijn!
Ha Laurine,
Met interesse je post gelezen. Ik trap er ook wel eens in. Nuttige informatie dus.
Groet Marleen
En is dit dan wel betrouwbaar?met dit bericht doe jij t zelfde?
Het klopt dat dit bericht nu ook wordt gedeeld en mensen klikken. Het gaat echter om de intentie die erachter zit. Liken en delen of ergens op klikken is helemaal niet erg, als het ook echt iets is dat je interesseert. Jij hebt geklikt omdat je benieuwd was naar het artikel. Ik heb het artikel geplaatst omdat ik dit waardevolle informatie vond om te delen. Daar houdt het op. Bij een pagina of bericht uit het artikel heeft diegene die het bericht heeft geplaatst vooraf al de intentie om het bericht zo wijd mogelijk te verspreiden, met als doel hier geld aan te verdienen en misbruik te maken van de mensen die reageren. De Likes op de pagina worden verkocht of misbruikt voor andere doelen.
In het geval van dit artikel levert het Pine Online niets op. We worden niet betaald voor likes of shares en het artikel kost ons eerder geld dan dat het iets oplevert. Het trekt zoveel bezoekers dat wij extra moeten investeren in de webhosting omdat de site het niet aan kon 🙂
Het gaat dus om de intentie van het bericht, delen, liken en sharen op zich kan geen kwaad.
Erger me mateloos aan dit soort dwingende bede’s, type: AMEN or ortherwise…..you will burn in hell or whatever…werkt bij mij juist averechts…mega irritant!
ortherwize;)
WoW, wist ik niet! Goed om eens over na te denken en wat vaker door te scrollen!
Ik ga ook door scrollen blij dat ik het weet…dit bericht ga ik wel delen???
Oké wat een goede info. Pffff we worden nu overal mee voor de gek gehouden. Met alles, oké wat kunnen we doen niet alleen met dit bericht
EINDELIJK eens een deftige uitleg over de Like Farmers …
Ik probeer dit bij elke ” fake ” post te melden maar dan ben ik weer aan’t zagen of ik ken er toch niets van …
DANKUWEL voor dit verhelderend artikel !!
en deze DEEL en Like ik wel 😀
Wat niet wordt vermeld zijn de soortgelijke posts met kindjes en vrouwen met geamputeerde ledematen. Al deze mensen zijn perfect gezond doch mits photoshop gehandicapt gemaakt om compassie te wekken.
Ik geef altijd aan dat berichten van die afzender in de toekomst verborgen moeten worden, heeft dat nog effect dan, of wordt dat ook als reactie gezien?
Goede vraag Annemarie! Als jij aangeeft dat je de berichten voortaan niet meer wilt zien van deze persoon zal jij ze inderdaad niet meer te zien krijgen. Dit telt niet als een reactie die het bereik voor de pagina vergroot, dus op dat gebied ben je goed bezig. Beter zou nog zijn dat je de pagina rapporteert (dit kun je ook onder het pijltje vinden in de post), als voldoende mensen dit doen stelt Facebook een onderzoek in en kan een pagina uiteindelijk worden geblokkeerd. Maar dit heeft wel wat voeten in de aarde. Het beste is gewoon als niemand er op in gaat, maar dat is gezien het onderwerp en het inspelen op het gevoel erg lastig natuurlijk :-).
Rapporteren heeft naar mijn ervaringen niet veel zin , dan krijg ik als antwoord dat de grenzen niet overschreden worden…. Ik geef dan ook gewoon aan dat ik van die bewuste afzender niets meer wens te zien.
Dat klopt, voor facebook actie onderneemt tegen de pagina moet er nogal wat gebeuren. Voor jezelf is het dan inderdaad beter de gebruiker te blokkeren of te verwijderen uit je nieuwsoverzicht.
Nou weer wat geleerd ik wordt ook altijd verdrietig als ik zulke plaatjes langs zie komen en inderdaad ik reageer er ook op
Dus voortaan maar doorscrollen
Bedankt voor de tip?
Die kan je niet blokken ! Das het rotte aan gans de zaak
Idd ik heb ook al berichten gerapporteerd haalt niets uit.
Rapporteren heeft geen zin. Heb dit al tig keer gedaan. Facebook zegt telkens dat de grenzen niet worden overschreden. Zeg nu zelf…. verminkte mensen of dieren dat is niet aanstootgevend. Die foto’s mag je gerust verspreiden, voor deze catagorie telt geen privacy. Natuurlijk niet want Facebook heeft hier baat bij, om mee te helpen reclames en spam te verspreiden. Dus ook eigenbelang voor Facebook……. gratis reclame inkomsten ook voor Facebook?
Ik rapporteer al jaren ClickBait en LikeFarming pagina’s op Facebook. Vooral die domme “like & deel win-acties” die je meestal leiden naar pagina’s waarvan de eigenaar grof geld verdient aan de Google Advertenties. Of waar een buitenlandse malifide loterij achter schuil gaat waarmee je die Philpis Airfryer (recent praktijkvoorbeeld) niet wint omdat er in een JPEG plaatje de voorwaarden staan en de genoemde producent niet meewerkt. Maar het helpt helaas niet. Pagina’s als “Cadeautjes Winnen” (ik kan een hele lijst opstellen) blijven gewoon op FB. Sterker nog: Toen ik een bericht maakte met twee screenshots van dit soort pagina’s werd het vrijwel meteen door Facebookalgoritme als spam gemarkeerd en verwijderd…
Algoritmes zijn ondoorgrondelijk. En wellicht zal ook FB geld verdienen aan dit soort berichten. Want er komt een hele stroom advertenties mee. Daar zit ‘m nou de crux!
Daar heb je gelijk in, ook voor Facebook leveren dat soort artikelen geld op in de vorm van meer advertenties. Al geeft Facebook wel aan dat ze hier meer aan willen doen. Maar het blijft natuurlijk moeilijk voor een bedrijf met een winstoogmerk om dan heel consequent dit soort dingen te weren. Wel is het zo dat hoe meer er dit soort berichten worden gedeeld, hoe irritanter het wordt voor de gebruiker. En dit betekent voor Facebook dat er gebruikers af zullen gaan haken, en dat daarmee ook hun advertentie inkomsten zullen dalen. Dus als ze slim zijn pakken ze dit soort oplichters wel aan! Maarja, of ze dat zelf zo zien…. 😉
Je kunt beter naar de pagina gaan en de pagina aan Facebook rapporteren, alleen dan is er een kans dat ze verwijderd worden.
Bedankt voor dit bericht. Iets om terdege rekening mee te houden dus.
Heb ik nooit gedaan! En ben iemand met een heel groot hart! Voor mens en dier! Dat lees je toch zo dat dat niet van de betreffende familie komt! Schandalig dat mensen zo foto’s misbruiken! ?
degene die dergelijke foto`s op mijn fb plaatsen worden meteen als fbvriend verwijderd.
Heel interessant artikel,zal er volgende keer aan denken!!!!!!!!!!!!
Het is sowieso een goed idee om Hoaxmelding en hoax-wijzer te volgen. Die waarschuwen hier al heel lang voor (en andere onzin verhalen zoals oa.de secret-sister-kado actie)
Inderdaad, helaas gaat er nogal wat rotzooi rond via facebook. En zijn er veel mensen die uit goedheid ergens intrappen. Sociale media hebben veel leuke en goede kanten, maar helaas wordt er ook veel misbruik van gemaakt!
Blij dat ik dat lees ; zal er geen aandacht meer aan besteden .Dank U groetjes
Bedankt voor de nuttige info,nooit bij stil gestaan.
Interessant om dit te lezen want deed er zelf ook aan mee. Maar hoe zit het dan met stichtingen en verenigingen van bijvoorbeeld een dierenorganisatie die bepaalde gebeurtenissen onder de aandacht willen brengen. Bijvoorbeeld wakker dier die lange afstand transporten vermeld. Geldt hier hetzelfde voor?
Goede vraag! Als je kunt achterhalen wie de eigenaar van de pagina is, zoals wakker dier, en die verspreiden de posts, dan is er niets aan de hand. Zij melden schrijnende situaties juist om zo veel mogelijk mensen te bereiken en de bewustwording te vergroten. Daar is niets mis mee natuurlijk. Je zult het ook zien aan de soort boodschap, zij vragen om te delen om te helpen of iets te stoppen. De berichten uit het artikel zijn van dubieuze pagina’s (die je niet kent) en spelen in op je gevoel. Jij wilt toch ook het zielige kindje zonder vriendjes een fijne verjaardag wensen?
Delen en liken op zich is helemaal niet verkeerd om anderen iets te laten zien wat jij belangrijk vindt, het gaat om de intenties die de originele schrijver van het bericht heeft.
Als het verdacht lijkt: niet doen!
Wel,dit gaf mij ook het goeie gevoel van waarom zoveelen het maken en door sturren.En telkens krijg je die erger elke keer,en zij geven jouw ook geen bedoeling om mee te deelen.Dus van nu af,weg weezen met elke rotzoois zoals zo..bedankt voor het bericht en blijven atvieseren op alle dat jullie ook niet goed vinden,om anderen op te weken…
Goh, wat een opluchting! Ik ben niet harteloos, maar degenen die het plaatsen wel!
Ik kan de volgende keer gewoon wegkijken/ doorscrollen dus?
Heerlijk, geen schuldgevoel meer!!!
dit is juist het zelfde als de clickbaiting trucs , men maakt je nieuwsgierig met een titel dat je dit zou aanklikken en het geld is weeral verdiend . En nu zal ik nog meer emails krijgen door te reageren en mijn gegevens te geven
Dat ben ik niet met je eens 🙂
Clickbating leidt je vaak juist naar een site waar een artikel is onderverdeeld in meerdere pagina’s die allen staan gevuld met advertenties. Als je het hele artikel wilt lezen moet je door al die advertenties heen klikken en dat levert de betreffende website geld op. Deze website heeft geen advertenties op de pagina, je kunt het hele artikel direct lezen en Pine Online verdient hier geen geld aan. Het is puur een informatief artikel, om informatie te geven over wat er gebeurt op facebook.
Dat je je e-mail adres achter moet laten bij het invullen van een reactie heeft te maken met spam regulatie, maar hier wordt verder niets mee gedaan. 🙂
ik vond het altijd al zo onzinnig, bedankt voor deze info!
volledig mee eens, goed verwoord, echter je had pas echt indruk op mij gemaakt als je die laatste paarsgetinte allinea NIET had toegevoegd, dat vond ik erg jammer.
Veel erger zijn de sites waar je “je andere sexe, je favoriete dier, wie zou je zijn als….”
Deze site(s) als (nl).nametest.com geef je volledige toegang tot je account en de namen van je vrienden o.a.
bedankt voor de informatie
Erg interessant en nuttig, bedankt voor deze uitleg!
Dit onderwerp betreffend wil ik graag nog het volgende vragen:
Vaker zijn dit soort teksten geplaatst met daaronder de ‘opdracht’:
“…a.u.b. niet ‘delen’ via de knop maar kopiëren en plakken op de eigen tijdlijn”
Wat is het nut hiervan en wat is het verschil met het ‘gewoon delen’ van de tekst via de knop?
Wanneer je het kopieert en plakt wordt er geen link mee gedeeld. Ook krijgt de site die het oorspronkelijk plaatste geen like of klik. Het kan in ieder geval dus geen kwaad.
Wat het nut er van is daarentegen…. geen idee eigenlijk! 🙂 Hier heb ik dus heelaas geen antwoord op, los van dat het geen “schade” aanricht.