Je kent ze vast wel; plaatjes van een zielige baby met een verbrande huid of een zichtbaar gehandicapt kind die voorbij komen op je Facebook tijdlijn. Het kind gaat dood, heeft geen vriendjes of heeft een verschrikkelijke vorm van kanker. En als jij het plaatje niet deelt of “amen” typt ben je een harteloos monster.

Het helpt niet.

Ten eerste: een like of een “amen” typen helpt het betreffende kind helemaal niet. Was het maar zo makkelijk. Ten tweede: je doet meer kwaad dan goed, zowel voor jezelf als voor het kind in kwestie.

Waar komen de plaatjes vandaan?

De kinderen op de plaatjes zijn vaak afbeeldingen van Google. Afkomstig van een privé pagina van iemand of van een website over de desbetreffende ziekte. Het zijn niet de ouders of familie van een kind die dit soort oproepen doen. Het is iemand die de foto van iemand anders moedwillig gebruikt (en misbruikt) voor dit soort emotionele chantage. Los van het doel wat deze oplichters hebben, waar ik zo nog op terugkom, circuleert er dus een foto van iemands zieke kind over internet met een zielig verhaal erboven wat vaak niet klopt. Leuk voor het betreffende kind om deze foto later tegen te komen en te zien dat mensen hem of haar zielig of lelijk vonden en daarom om medelijden vroegen. Niet echt dus.

Waarom worden de plaatjes geplaatst?

“Wat is dan het nut voor een wildvreemde om dit soort foto’s te plaatsen?” hoor ik je denken. Goede vraag! Facebook werkt met een algoritme. Simpelweg gezegd krijgt een pagina die veel organisch (=onbetaald) publiek bereikt, meer aandacht van Facebook. Het idee hier achter is dat als je goede berichten plaatst, die mensen willen lezen en hier dus ook op reageren met een like of een opmerking, je wordt “beloond” met meer gratis bereik, en meer mensen je berichten te zien krijgen op hun tijdlijn. Interessante of leuke berichten krijgen zo voorrang op bedrijven die bijvoorbeeld alleen maar aanbiedingen pushen en amper interactie hebben op hun pagina. So far, so good.

Wat deze mensen doen is door het plaatsen van de foto’s, inclusief teksten die erg inspelen op je gevoel, zorgen dat jij de pagina deelt, liked of een reactie geeft. Facebook houdt geen rekening met wat je doet, maar elke vorm van interactie telt. De pagina waarop deze foto is geplaatst krijgt vervolgens een gigantisch bereik: hoe meer mensen reageren, des te meer andere mensen krijgen het bericht te zien. Vervolgens krijgt deze pagina een enorme “fanbase”. Ook al heb je de pagina niet fysiek leuk gevonden door op het duimpje te klikken, facebook heeft je geregistreerd als iemand die interesse heeft in deze pagina. De kans dat jij hierna weer een bericht van deze pagina te zien krijgt is groot. Daarnaast kan deze pagina ook heel makkelijk en goedkoop adverteren op mensen die ooit al iets hebben gedaan met of op de pagina.

En wat levert dat op?

De eigenaren van dit soort pagina’s worden ook wel ” Like farmers” genoemd. Zij kweken dus letterlijk een pagina met als doel zo veel mogelijk likes te verzamelen en het bereik zo groot mogelijk te maken. Vervolgens stellen zij deze pagina tegen betaling beschikbaar voor aanbieders van malware, of verkopen zij de pagina voor veel geld aan bedrijven waar jij helemaal niets mee te maken wilt hebben. Maar helaas sta jij nu dus wel op hun lijstje, en kun je (in het gunstigste geval) worden lastig gevallen met advertenties voor spullen of diensten die je totaal niet interesseren, of word je (in het ergste geval) via deze pagina verleid tot het downloaden van malware die vervolgens van alles uitspookt met jouw gegevens.

Keep Calm & keep scrolling!

De enige mensen die beter worden van dit soort foto’s zijn oplichters. De kinderen help je er niet mee, en je eigen geweten sus je er ook niet mee. Als je echt iets wilt doen kun je een stichting opzoeken die zich inzet voor de betreffende ziekte en hier een donatie aan doen.

Wanneer je in het vervolg dus een dergelijke foto ziet: Scroll door en doe niets! Je bent geen harteloos ijskonijn!

Wil je weten hoe jij meer resultaten kunt halen uit jouw online marketing? Vraag dan nu een Online Marketing Scan aan en zorg dat jij je online marketing wél op de juiste manier inzet!

 

Pine online gebruikt cookies. Accepteer de cookies om de website te kunnen gebruiken. Lees waarom en welke cookies we gebruiken in onze Cookie en privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten