Bij het plaatsen van informatie en berichten (=content) wordt er vaak geadviseerd een contentschema te gebruiken. Maar wat is nu het nut van een dergelijk schema en hoe stel je dit op?
Wat is een contentschema?
In een contentschema bepaal je welke informatie je wilt delen met je volgers, wanneer je dit wilt doen en via welke kanalen. Je bepaalt vooraf wanneer je bepaalde berichten wilt delen en kunt zo beter meegaan met seizoenen en berichten elkaar in logische volgorde laten opvolgen.
De voordelen van een contentschema.
- Betere keuzes maken: Het grote voordeel van het opstellen van een contentschema is dat je de tijd neemt om na te denken en stil te staan bij de boodschappen die je wilt delen. Doordat je hier bewust bij stilstaat maak je waarschijnlijk betere keuzes en kun je beter vasthouden aan je gekozen strategie.
- Inspelen op thema’s: Als je eens per jaar een contentschema opstelt in hoofdlijnen, en daarbij bijvoorbeeld elke maand een thema geeft, geef je jezelf ten eerste houvast voor een onderwerp per maand. Daarnaast kun je vast vooruitkijken welke thema’s voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Een hotel zet in op boekingen in de zomer, een personal trainer kan inzetten op afvallen na de feestdagen of het in shape komen voor de zomer en een bloemist zet in op moederdag en valentijnsdag. Maar ook als jij in september een groot event organiseert, kun je hier op in spelen. Het gaat er om dat je van tevoren al eens hebt nagedacht over welke onderwerpen interessant zouden kunnen zijn per maand. Hierdoor ben je op tijd om na te denken over een passende inhaker of aanbieding. Geen last minute werk meer dus.
- Spreiding over kanalen: Doordat je nadenkt over welke informatie je wilt delen met je volgers, kun je ook betere keuzes maken over wat je via welke kanalen wilt delen. Zo zorg je voor een goede spreiding en loop je niet de kans bepaalde kanalen “te vergeten” na verloop van tijd. Overigens ben ik van mening dat je beter 1 kanaal goed kunt onderhouden, dan 3 maar half. Dus maak een keuze en leg je daar op toe. Uitbreiden kan altijd nog!
- Tijdwinst: Als je 1 vast moment per week of per maand inplant om je contentschema te vullen en direct je content te creëren en in te plannen, hoef je daar de rest van de periode niet meer naar om te kijken. Geen “Oh sh*t, ik moet nog even snel iets op facebook plaatsen!” dus. Geen haastwerk meer, en dus betere kwaliteit. Dit vaste moment kost je dan wellicht een ochtend, maar zorgt er wel voor dat je hier verder niet meer over na hoeft te denken, en toch zichtbaar bent op je kanalen. En dat geeft je rust en tijd om te doen waar jij goed in bent!
- Beter inzicht: Omdat je in een schema hebt staan wat je wanneer geplaatst hebt, heb je meteen meer inzicht in wat jouw activiteiten zijn op al je kanalen. Misschien kom je erachter dat je redelijk veel berichten schrijft voor je website, maar deze amper promoot via je sociale kanalen. Of dat je heel veel commerciële en sales gerichte berichten plaatst, die weinig interactie genereren. Maar je kunt ook terugkijken welke maanden goed waren qua bezoekers en nieuwe leads en wat je toen ook alweer hebt gedaan. Deze strategie kun je dan vaker toepassen om effectiever te zijn.
Hoe maak ik een contenschema?
Het maken van een contentschema hoeft helemaal niet zo spannend te zijn. Gebruik bijvoorbeeld een excel sheet waarin je noteert:
- De maanden van het komende jaar met bij iedere maand een thema met een onderwerp wat je centraal stelt.
- Daar onder of op een volgende pagina: de huidige maand met je thema en in een kolom de weken met data. (week 1: 2-8 jan)
- In de volgende kolom plaats je een vakje voor de precieze datum
- Daarna een kolom met ” Wat” (waarin je plaatst wat je wilt delen)
- Hierna een kolom met ” Waar”; op welk kanaal je het wilt delen
- In de kolom “Onderwerp” geef je aan waar je het over wilt hebben of wat het thema is.
- En als laatste sluit je af met een kolom met het soort bericht. Het type bericht is belangrijk om te bekijken wat de aard van je berichten is. Klinkt vaag? Ik bedoel hier mee dat je eens bewust stilstaat bij wat voor content je deelt. Is het een informatief bericht, salesgericht, of bijvoorbeeld een entertainend bericht? Of probeer je juist interactie uit te lokken of een te zorgen dat iemand een video bekijkt. Door even bewust stil te staan bij het type bericht wat je plaatst, zorg je automatisch voor een betere spreiding. Bij het plaatsen van puur commerciële content kun je een verdeling van 80%-20% aanhouden: 80% niet salesgerichte content tegen 20% salesgerichte content. Onder salesgerichte content versta ik een directe oproep tot aankoop of aanmelding voor iets.
Als je dit alles heb ingevuld krijg je bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld (ik heb als voorbeeld een bloemist genomen):
Je kunt je schema zo uitgebreid maken als je wilt. Maar begin eens simpel. Neem iedere maand even de tijd je maandschema te bepalen, en plan daarna iedere week een vast moment in om alle berichten klaar te zetten. Je hoeft er dan de rest van de week niet meer aan te denken, en bent toch goed online aanwezig!
Succes! En mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust hier onder. Ik help je graag!
Wil jij hulp bij het maken van een contentschema? Of iemand die met je meedenkt over de onderwerpen die je je kunt gebruiken hiervoor? Dan is een Marketing Hulplijn sessie wellicht iets voor jou!