Ben jij op zoek naar Tips om jouw producten extra onder de aandacht te brengen rondom Valentijnsdag?
Dan ben je aan het juiste adres! Speciaal voor bloemisten heb ik een aantal handige tips en trucs op een rijtje gezet waarmee je jouw naamsbekendheid kunt verhogen, meer bezoekers naar je winkel kunt trekken of meer online verkopen kunt realiseren de periode rond Valentijnsdag. Kies welke het beste bij je past, of combineer een paar tips. Het is niet moeilijk!
Deze tips zijn overigens ook voor overige feestdagen en branches goed toe te passen!
1. Adverteer op Facebook met een speciale aanbieding.
Facebook biedt de mogelijkheid om heel gericht te adverteren. Verzin een mooie Valentijnsdag aanbieding en promoot deze op facebook door middel van een advertentie. Het hoeft helemaal niet duur te zijn, let alleen goed op de doelgroep die je kiest. Neem een doelgroep in een bepaalde straal rondom je winkel en kies een leeftijd en eventueel andere kenmerken. Je kunt hier in zo ver gaan als je wilt: maak bijvoorbeeld een speciale aanbieding gericht op jonge mannen van max 25 jaar met een goedkoper boeket, en richt een aanbieding op getrouwde mannen die ouder zijn met een iets luxe boeket. Dit zijn natuurlijk enorme stereotype doelgroepen, maar vaak zijn dit wel kenmerken die 80% van de tijd op gaan (mocht je hulp nodig hebben met doelgroepen bepalen, neem gerust vrijblijvend contact met me op, ik help je graag!).
En denk ook eens aan een leuke aanbieding voor alle single dames! Een mooi, juist niet Valentijnsdag-gerelateerd boeket voor alle dames die geen aanbidder hebben. Maak er een leuke boodschap van, in de trant van: All the single ladies buy their own flowers! Je hebt geen man nodig om verwend te worden met mooie bloemen! En ga zo maar door. Als je een beetje humor opzoekt in je bericht kan het veel mensen bereiken.
2. Gebruik je Facebook volgers
Heb je al een Facebook pagina met een aantal volgers? Gebruik deze dan om organisch (=gratis) meer mensen te bereiken en dus je naamsbekendheid te vergroten. Verzin een leuke actie om te zorgen voor interactie op je pagina. Hoe meer mensen reageren en liken, hoe groter je bereik. Alle vrienden van deze mensen krijgen dit bericht dan ook te zien. Vraag je fans bijvoorbeeld om hun leukste/mooiste/liefste Valentijnsdag verhaal en verloot onder de inzendingen een boeket. Of plaats een foto van een aantal verschillende boeketten en vraag mensen te reageren met welk boeket zij het liefst verrast willen worden met Valentijnsdag. Taggen van hun geliefde als hint mag dan natuurlijk ook ;-).
Zorg ervoor dat je bericht een vorm van interactie (is liken, delen of reageren) genereert. Like, deel en win acties ben ik geen voorstander van. Dit omdat je dan wel een enorm bereik creert (wat overigens maar kort duurt) maar de kans dat het merendeel van deze mensen niet tot jouw doelgroep behoren is groot. Dan heb ik liever wat minder reacties, maar wel van de juiste mensen. Kwaliteit boven kwantiteit dus!
3. Bouw een mailinglijst op.
Mocht je nog geen gebruik maken van een nieuwsbrief, of je wilt je lijst met adressen graag uitbreiden, gebruik deze periode dan om meer inschrijvingen te werven. Je kunt bijvoorbeeld op je site een boeket inclusief gratis bezorging verloten. Het enige wat bezoekers hier voor hoeven te doen is hun e-mailadres achter te laten. Trek uit de inzendingen een winnaar en denk er ook eens over om de verliezers een speciale aanbieding te sturen met een leuke kortingscode. “Jammer! je hebt niet gewonnen, maar met deze code krijg je 10% korting op een boeket in onze webshop” (of winkel als je geen webshop hebt). Je maakt dan toch nog iets positiefs van het feit dat iemand niet heeft gewonnen en genereert er waarschijnlijk nog een aantal extra verkopen door.
Je kunt de e-mailadressen ook laten invullen op een lijstje in je fysieke winkel. Zo kun je een offline klant ook online gaan benaderen in een later stadium. En aangezien dit al kopende klanten zijn, is dit een goede relatie om op deze manier extra te onderhouden.
4. Zorg voor leuke content.
Zowel op Facebook, als op je eigen website of op een Pinterest account (pinterest is ideaal voor deze sector vanwege de mooie plaatjes die je kunt maken) deel je regelmatig leuke content over Valentijnsdag gerelateerde onderwerpen. Deel bijvoorbeeld eens een verhaal waarom mensen elkaar eigenlijk rode rozen geven voor Valentijnsdag, maak eens een kijkje achter de schermen bij het maken van alle Valentijnsdag boeketten, deel tips om je bloemen langer mooi te houden (of juist te drogen), hoe je zelf een mooi bloemstuk maakt met bloemen die jullie verkopen of plaats een filmpje van de hectiek op de veiling tegen Valentijnsdag aan. Je kunt het zo gek niet verzinnen! Zorg dat het informatief of leuk is en probeer een reactie uit te lokken bij je volgers. Je kunt de artikelen plaatsen op facebook, waardoor je werkt aan je bereik, maar ook op je eigen website. Als je regelmatig nieuwe informatie op je website plaatst vind Google jouw site interessanter en wordt je hoger gewaardeerd.
5. Merk je foto’s
Wanneer je een foto of leuke afbeelding plaatst op sociale media, zorg dan altijd voor een klein watermerk op de foto met de naam van je bloemisterij. Of plaats er een # bij. Bijvoorbeeld #bloemisterijhetbloempje. Wanneer je dan iets leuks plaatst (zoals hierboven omschreven) en het wordt gedeeld door je volgers, dan blijft jouw naam altijd zichtbaar. Dit werkt weer mee voor je naamsbekendheid!
6. Zoek een leuke samenwerking.
Kijk eens rond of je een leuke samenwerking kunt starten met een ander lokaal bedrijf. Dat kan een restaurant zijn, een juwelier, een theater, etc. Maak samen een mooie aanbieding, die je allebei promoot. Zorg dat je naar elkaar linkt op je website, of elkaar “tagt” in een bericht op facebook. Zo bereik je elkaars klanten en groeit je netwerk. Let er ook hierbij op dat, wanneer je besluit de aanbieding te adverteren, je het lokaal houdt om zoveel mogelijk de juiste mensen te bereiken.
7. Op de dag zelf
Op Facebook is het mogelijk te adverteren richting mensen die zich bijvoorbeeld in een straal rondom 1 km van je winkel bevinden met hun mobiele telefoon. Van deze mensen weet je dus dat zij op het moment van het zien van de advertentie in de buurt van jouw winkel zijn. Hier kun je een hele specifieke aanbieding voor maken. Bijvoorbeeld op Valentijnsdag zelf: ” Nog geen Valentijnsdag boeket gekocht voor je geliefde? Wij zijn nog tot 18.00 uur open!”. Of blijf die dag speciaal later open en benoem dit. Last minute actie! Zorg voor voldoende last minute boeketten.
8. Richt je website goed in.
Zorg voor banners die de aandacht van de klant trekken en hen wijzen op Valentijnsdag. Licht het aanbod voor Valentijnsdag uit en promoot bijvoorbeeld je bezorging op de dag zelf. Zorg er in ieder geval voor dat je bezoeker niet hoeft te zoeken naar een speciaal Valentijnsdag boekt, maar met zo min mogelijk klikken meteen vindt wat hij of zij zoekt.
9. Zorg ook na Valentijn voor meer klanten
Zowel online als offline kun je bijvoorbeeld een tegoedbon meegeven aan je klanten die iets kopen op Valentijnsdag, waardoor ze bijvoorbeeld na Valentijnsdag een bos tulpen gratis krijgen of met korting. Zo zorg je ervoor dat klanten ook na Valentijnsdag nog een keer terugkomen om bloemen bij je te kopen. Je vaste klanten zullen dit een leuk gebaar vinden en er blij mee zijn, je nieuwe klanten (of die alleen sporadisch komen voor speciale gelegenheden) kun je hiermee verleiden later nog eens terug te komen.
Succes! En mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!
Wil je vaker online marketing tips & tricks ontvangen om jouw business een boost te geven? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief!